De helende kracht van wandelen

  • Leestijd: 5 minuten
  • Marianne ter Mors

Wandelen in de natuur doet iets met je. Vragen waarmee je zit lossen spontaan op en je hoofd voelt na afloop heerlijk verfrist en leeg. Maar wist je dat de natuur je ook kan helpen om nóg meer uit je practice te halen? Met deze vijf tips worden je wandelingen net zo heilzaam als een yogales.

wandelen

Misschien ervaar je het pas sinds kort of weet je dit al járen: een wandeling door de natuur is helend. Je geest wordt kalmer en je bewustzijn ontwaakt. Je voelt hoe het is om onderdeel te zijn van iets groters dan jijzelf. Er ontstaat rust, een gevoel van overgave. Van dankbaarheid en ontzag. Precies wat je ook kunt ervaren tijdens je yogales.

Maar yoga en natuur hebben meer overeenkomsten. In de eerste plaats vooral praktisch: veel asana’s zijn gebaseerd op elementen uit de natuur. Denk aan de Boom, de Berg, de Hond of de Kameel. Ook op een dieper niveau is er een link met de natuur. Het woord yoga betekent ‘verbinden’, en alles in de natuur ís onderling verbonden. Sterker nog, we zíjn natuur. Daarom werkt verbinden met de natuur ook zo helend, je verbindt je eigenlijk opnieuw met je diepste wezen. Dat deel in jou dat onveranderlijk is.

1. Zet je wekker

Het uitgestrekte en ongerepte – de eenheid in stilte van de natuur – is bij uitstek voelbaar tijdens de dageraad. Vroeg in de ochtend heeft de sfeer iets mystieks, iets ongrijpbaars. Het voelt alsof de wereld even haar adem inhoudt, alvorens los te barsten in de waan van de dag. De harmonieuze, ongerepte sfeer van de dageraad werkt als een soort stemvork. Zodra je daarop afstemt, transformeert je binnenwereld heel subtiel richting de eenheidsenergie van de natuur.

Daarom is het ook zo heerlijk de dag te starten met een wandeling in de natuur. Zeker als je iemand bent die met veel plezier yogahoudingen doet, maar lastig kan stilzitten op een kussen (je bent niet de enige!), dan is ’s morgens vroeg wandelen in de natuur de perfecte vorm van verstillen. Zonder dat je er moeite voor hoeft te doen, word je op een dieper niveau uitgelijnd. Betekent dit dat je gedachten stoppen en je je instant zen voelt? Nee, zeker niet. Het mooie is: dat hoeft ook helemaal niet. Het enige wat je nodig hebt is een grote innerlijke glimlach en de moed om telkens weer terug te keren naar het onderwerp van je aandacht.

2. Ga alleen op pad

Om yoga in je natuurbeleving te verweven, kun je het best alleen op pad gaan. Ook al spreek je samen af stil te zijn, onbewust ben je toch met de ander bezig. In je eentje ben je volkomen vrij en beschikbaar voor de energie van de natuur.

Aangekomen bij het natuurgebied gebruik je bewust je zintuigen om je te verbinden met je omgeving. Voel je voeten op de grond, ruik de boslucht, streel met je handen een boom, neem het landschap zorgvuldig in je op. Kijk of je een laagje dieper in jezelf kunt zakken. Vanuit die rust kun je contact maken met de subtiele energie van de natuur.

3. Vertraag je wandeling

Begin dan rustig met je wandeling, liefst op half tempo. Door te vertragen voel je veel beter hoe de natuur de energie in je lichaam en mind als het ware uitlijnt. Als je het prettig vindt, kun je opnieuw inchecken: wat gaat er in mij om? Wat laat ik binnenkomen, hoe voel ik me nu? Laat je inspireren door de omgeving. Er is geen goed of fout en je antwoorden zullen van dag tot dag verschillen. En let wel, een antwoord hoeft niet per se een wóórd te zijn. Op het moment dat jij jouw kern verbindt met de oneindigheid van de natuur, komen antwoorden vaak in gevoelens, beelden of sensaties. Net hoe jij van nature het makkelijkst communiceert.

4. Doe een yogahouding

Al voelend wandel je verder. Vanuit deze afgestemde, kalme energie kun je hier en daar pauzeren om een yogahouding te doen. Doe bijvoorbeeld de Boomhouding naast een rijtje bomen; het hoeft allemaal niet zo serieus! Door je telkens weer te verbinden met de ongerepte energie van de natuur, ontdek je het verschil tussen die pure, verstilde energie en het ongecontroleerde gebabbel in je hoofd. Je ervaart steeds meer wat wezenlijk is en wat niet. Zo leer je de wervelingen van je geest beter kennen en ze als minder beangstigend of vermoeiend te ervaren. Patanjali verwoordde de essentie van yoga als yogas citta vrtti nirodhah; yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest. En het is precies dát, wat de natuur ons ook geeft.

5. Volg een wandelmeditatie

Op Yogatv vind je verschillende meditaties die je elk moment van de dag kunt doen, ook tijdens het wandelen. Ontdek bijvoorbeeld de wandelmeditatie van Eliane Bernhard.

Meer lezen

  • Aarden: zoek verbinding met de natuur – Ruth Allen – Uitgeverij Terra
  • De grote samenhang: hoe we onze band met de natuur kunnen herstellen – Mary Clare en Gary Ferguson – Uitgeverij Ten Have
  • Fantastic Fungi – documentaire van Louie Schwartzberg – te zien op Netflix
  • Ochtendwandeling met Aurora: de dageraad als spirituele inspiratie – Klaas-Jan van Velzen – Uitgeverij Panta Rhei
  • Pelgrimstocht op de bank – Henrike Brunsting – Uitgeverij Elikser
  • The Forgotten Gurus: Inspirations from the World’s
  • Silent Teachers – Swami Mukti – Uitgeverij CreateSpace Independent Publishing Platform

 

Illustratie: Carmen Garcia Gordillo

 

Delen via:
20 juli 2022 | Laatst gewijzigd op 21 juli 2022
Pre-teacher training

Yoga pre-teacher training

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief