Ademhalingsoefening: Viloma Pranayama

Een simpele oefening bij stress of angst

Viloma Pranayama betekent omgekeerde ademoefening (of ademhalingsoefening). Met deze oefening leer je je adem te beheersen en te verlengen. Ook helpt hij bij stress of angst. Je onderbreekt je ademhaling: je ademt in stapjes.

Ga lekker liggen of blijf zitten: beide manieren zijn prima! Ook als beginner kun je deze simpele oefening goed meedoen, Maaike Chavanu praat je erdoorheen. Let op de signalen van spanning in je lichaam en geest. Als je het even te veel wordt, pauzeer de oefening dan door een of twee rondes je natuurlijke ademhaling te volgen, voordat je weer met Maaike meedoet.

De Viloma Pranayama is een van de minder bekende oefeningen uit het boek Prana and Pranayama van Swami Niranjanananda (van de Bihar School of Yoga/Satyananda Yoga). Maaike is bijzonder gecharmeerd van de zorgvuldigheid waarmee deze traditie Pranayama’s onderwijst. Je kunt de Pranayama ook gebruiken als voorbereiding op andere ademoefeningen, zoals de Nadi Sodhana (Wisselende neusgat-ademhaling) of de Bhastrika Pranayama. Of juist als afsluitende oefening na een yogales!

-
Geef hier je reactie:
  • Nicoline

    Hele fijne video, maar je moet hem wel stopzetten tussendoor, want in de tijd die ze je geeft, kun je nooit 11 rondes doen. Ik volgde het ritme wat ze in de eerste oefening aangeeft en dan komt je maar to 6 a 7 keer voor ze verder gaat.

  • Anneke

    Prettige, zorgvuldige uitleg van een ademhalingsoefening die ik nog niet kende. Simpele pranayama, groot effect. Graag meer van dit soort oefeningen van deze lerares!

  • Kim

    Hele fijne ademhalingsoefening.

  • Belinda

    Fijne oefening, zeker na mijn stressvolle dag vandaag. Ik kende deze ook nog niet.

  • Ger

    Eenvoudige basis pranayama. Prettig om uit te voeren maar... ik vind het een minpuntje dat Maaike voor een simpele oefening niet zonder "spiekbriefje" blijkt te kunnen.

  • Maris

    Dank je wel Maaike voor deze fijne les !

  • Beata

    Dankjewel lieve Maaike! Fijn om het weer op te frissen!! Je hebt het erg fijn gedaan!

  • John Schlaepfer

    Ik beoefen yoga reeds 55 jaar en begrijp heel goed uw uitleg maar om werkelijk tot in je zelf te komen moet je afstand houden van je omgeving dat kan alleen als je volkomen in rust dit kunt realiseren ik doe mijn oefeningen dagelijks rond 4 u in de morgen ongeveer 45 minuten daarna ontspan ik mij bewust ongeveer 10 minuten daarna slaap ik weer ongeveer 2.5 u het klinkt misschien vreemd maar als ik dan opsta heb ik de hele dag een ongelooflijke energie en kan mijn werkzaamheden tot in de perfectie uitvoeren. ( Ik ben fotograaf en werk nog volop, wanneer u mijn beelden wilt zien kijk dan wat ik nog dagelijks op mijn bijna 70 levensjaar nog presteer. Veel succes met uw curcus c.q. uitleg John Davids www.johndavids.nl

  • jaap

    Kom dan terug?? Alsof je ooit weg was..... Deze mevrouw weet niet waar ze het over heeft of kan het niet overbrengen... zelfs niet met een spiekbriefje. Dit is iets aangeleerds en komt niet uit haar zelf... klinkt onecht Goed voorbeeld hoe het niet moet