Kaars

Sarvangasana

Effect
Kalmeert het zenuwstelsel en versterkt de rug. Deze houding zou ook een verjongend effect hebben omdat de hersenen, hoofdhuid en weefsels van het gezicht extra bloed krijgen. Tijdens je menstruatie kun je omgekeerde houdingen beter achterwege laten.

Hoe doe je de Kaars?

  • Begin vanuit rugligging; duw je rug plat op de grond en houd je voeten bij elkaar.
  • Strek op een inademing je benen recht omhoog, til je heupen op en plaats de handen in de rug.
  • Maak een rechte lijn van je rug en je benen, zet de ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar en adem diep naar je buik. Je voeten blijven ontspannen.
  • Houd deze houding één tot vijf minuten aan.
  • Kom terug uit de houding door op een uitademing je rug wervel voor wervel af te rollen.
  • Houd daarbij je benen als tegenwicht schuin omhoog. Is dit te zwaar, buig dan de benen.
  • Ga je door naar de Ploeg? Rust even in de Lijkhouding (Savasana) voor je doorgaat.

Video: zo doe je de Kaars

Wil je de Kaars thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren. Ook oefen je in deze video de Ploeg en de Vishouding.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka