Lijkhouding

Savasana

Effect
Brengt diepe ontspanning.

Hoe kom je in de Lijkhouding (Savasana)?

  • Ga op je rug liggen. Je kunt ook alvast in bed gaan liggen, maar zorg er wel voor dat je recht ligt.
  • Je voeten vallen naar buiten en je handpalmen draaien omhoog naar het plafond.
  • Richt je aandacht op je ademhaling.
  • Langzamerhand maak je de uitademing langer en dieper, tot die twee keer zo lang is als de inademing. Als je inademing 4 tellen duurt, vertraag je de uitademing dus tot 8 tellen.
  • Volg met je aandacht de hele weg die de adem in je lichaam aflegt.
  • Ontspan één voor één al je spieren.
  • Neem de tijd om je voeten, benen, heupen, buik, armen, schouders en tenslotte je nek en gezicht zacht te voelen worden. Blijf telkens even met je aandacht bij het betreffende lichaamsdeel en let op de details: houd je niet onbewust spanning vast?
  • Als je merkt dat je gedachten afdwalen, concentreer je dan weer op je ademhaling en het ontspannen van je lichaam.
  • Blijf minimaal 5 minuten in deze houding.

Video: zo doe je de Savasana

Wil je de Lijkhouding thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana correct kunt uitvoeren.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Word leniger, ontspannen en kom in balans
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka