De kracht van olie: zo maak je je self-care ritueel compleet

  • Leestijd: 4 minuten
  • Linda Korsten

Een geurende olie maakt je self-care ritueel compleet. Maak een helende crème, geef je concentratie een boost, of relax tijdens je Savasana.

Geneeskrachtige planten vormen de basis van essentiële – of etherische – oliën. Denk bijvoorbeeld aan lavendel: helend en heerlijk geurend. Daarnaast zijn er plantaardige, vette oliën, zoals kokosolie. Die bevatten van nature allerlei vitamines, mineralen en sporenelementen, maar ruiken vaak net wat minder lekker. De huid neemt deze oliën heel makkelijk op, omdat ze lijken op natuurlijk huidvet. Daarom vormen deze een ideale basis om essentiële oliën aan toe te voegen. Zo maak je je eigen beauty- en gezondheidsproducten, helemaal op jou afgestemd.


Oliën_chelsea-shapouri_Unsplash

Dit doet olie voor je huid

  • Kies allereerst een vette plantenolie die bij jouw huid past, zoals jojoba, argan, amandel of kokos. Bij voorkeur biologisch.
  • Kies je favoriete essentiële olie, met de werkzame stoffen die jij nodig hebt. Let op: ze zijn zó geconcentreerd dat de meeste etherische oliën in pure vorm de huid kunnen irriteren. Combineer ze daarom altijd met een plantenolie.
  • Vermeng vijf druppels essentiële olie met twintig milliliter plantenolie en je persoonlijke wonderolie is klaar.

Voor je gezicht

Een goede vette plantenolie voor je gezicht is kokos­olie, die is vochtinbrengend zonder de huid vet te maken. Zo maak je er gemakkelijk een goede dagcrème mee: laat de kokosolie op een zacht vuurtje smelten en meng met bijvoorbeeld een scheutje arganolie (tegen rimpels) om hem wat vloeibaarder te houden. Een scheutje avocado-olie in de mix zorgt voor zachte perzikwangetjes. Doe er wat druppels lavendelolie tegen rimpels in en niaouli tegen puistjes. Of een andere etherische olie die jouw probleemgebieden aanpakt.

Voor je lijf

Fijn voor je lichaam is bijvoorbeeld amandelolie met een druppeltje pepermuntolie. Smeer voor het slapengaan wat in je knieholtes en op je kuiten als je last hebt van spierpijn of onrustige benen. In bad is verzachtende avocado-olie lekker met een paar druppels lavendel. Arganolie is een echte beautyolie met tal van toepassingen: één druppeltje laat je haar glanzen. Ook daar kun je weer wat druppels lavendel aan toevoegen voor een lekkere geur, of kies bijvoorbeeld patchoeli als je daar meer van houdt.


Lavendel_dana-devolk_Unsplash

Dit doet olie voor je geest

Net als yoga werken essentiële oliën in op zowel lichaam als geest. Zo is rozemarijnolie niet alleen heerlijk in bad als je last hebt van stijve spieren, maar helpt ze je ook bij het concentreren. Het is een stimulerende olie; niet ’s avonds laat gebruiken dus! Wat je wel kunt gebruiken voor het slapengaan – los van de bekende lavendelolie – is mandarijnolie. Die helpt je lekker te ontspannen en werkt meteen troostend; het is een geur die vaak doet denken aan de kindertijd.

Dit doet olie voor je yoga practice

Als docent kun je bij ontspanningsoefeningen of Savasana een rondje door de ruimte maken om iedereen een drupje lavendelolie op de slapen te geven (lavendel­olie mag je wel onverdund op de huid gebruiken). Of je begint de les door je studenten vooraf even aan een tissue met een stimulerende olie te laten ruiken, zoals citroengras. Als je zelf thuis yoga doet, kun je een flesje klaarzetten naast je mat om je practice mee af te sluiten. Let er wel op dat je echte lavendel (Lavandula angustifolia) gebruikt; alleen die zorgt voor mentale ontspanning.

Je kunt etherische oliën ook gebruiken in een oliebrandertje. Dennen­oliën zijn, net als eucalyptus, ideaal om ruimtes te zuiveren. Ook citrus-­oliën zuiveren de lucht én helpen je concentreren. Een tissue met een paar druppels pepermuntolie naast je mat geeft meer lucht als je verkouden bent; het is een goede slijmoplosser.

Patchoeli werkt aardend. Net als sandelhout. Combineer ook eens patchoeli, cederolie en sinaasappel. Gebruik deze mix tijdens je yogapractice en je waant je zo midden in de natuur op een zonnige dag. Precies wat we nodig hebben nu de winter is aangebroken.


Self-care challenge

Wil je beter voor jezelf leren zorgen? Een routine in je dag opnemen, waarbij je duurzaam ontspannen, gezonder en gelukkiger in het leven komt te staan? Doe dan mee met de Self-care Challenge!

Tekst: Linda Korsten, beeld: Chelsea Shapouri, Dana Devolk/Unsplash

Delen via:
16 augustus 2020 | Laatst gewijzigd op 16 december 2020

2 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief