Moet je veel yoga doen om lenig te worden?

  • Leestijd: 2 minuten
  • Sonja Herpers

Heb jij een vraag over yogafilosofie, asana’s of pranayama? Vragen van lezers worden behandeld door ons panel. Dit keer: ‘Zijn er specifieke oefeningen die ik kan doen om lenig te worden, of is het gewoon: oefening baart kunst?’ Yogadocent David Meijer weet raad.

lenigHoe word je lenig met yoga?

‘Om spieren leniger te laten worden, moet er gerekt worden. Hoe meer tijd je daarin investeert, hoe meer het oplevert. Met één yogales per week behoud je je souplesse, maar word je niet heel veel leniger. Spieren hebben een doorbloed en een niet-doorbloed gedeelte. Het doorbloede deel wordt binnen enkele weken al wat langer, maar de minder doorbloede delen hebben veel langer, wel jaren nodig om leniger, langer te worden. Het geheim van soepeler worden zit in dagelijks oefenen. Hoe vaker je investeert, hoe leniger je wordt. Wanneer je gaat rekken, let er dan op dat je de rek langere tijd volhoudt. Denk hierbij aan een aantal minuten per oefening. Verzin voor jezelf een goed moment om de oefeningen te doen, zodat je er routine in krijgt. Bijvoorbeeld eerst tandenpoetsen en dan rekoefeningen doen: zo oefen je elke dag! Na drie weken dagelijks oefenen merk je al een duidelijk verschil. Eindig na een routine met de liggende eindontspanning (Savasana), want ontspannen is ook belangrijk voor souplesse.’

Rekoefeningen voor de hamstrings en bilspieren

  • Staande Vooroverbuiging (Uttanasana)
  • Zittende Vooroverbuiging (Paschimottanasana)
  • Hoofd-naar-kniehouding (Janu Sirsasana), links en rechts
  • Rekken van de bilspier: lig op je rug, leg je linkerenkel over je rechterknie, trek je rechterbeen op en houd het een minuut met beide handen vast. Als je hoofd achteroverhangt, leg er dan een dik kussen onder.
  • Lijkhouding (Savasana)

De Zittende Vooroverbuiging ‘Ik kom niet verder dan dit’


Beginnen met yoga drie tips


Zo kom je verder in de Zittende Vooroverbuiging



Delen via:
5 oktober 2022
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief