Beginnen met yoga: 3 tips

Weet je niet goed hoe je moet beginnen met yoga? Of ben je niet zeker of yoga bij jou past? Yogadocente Myrna van Kemenade geeft drie tips voor beginnende yogi’s. Onthoud: het maakt niet uit waarom je yoga beoefent, het werkt! 

Drie tips om te beginnen met yoga

  1. Laat vooroordelen los

    Waarom zou je yoga moeten doen, wat levert het je op? ‘Ik ben bang dat ik gewoon niet lenig genoeg ben,’ wordt door beginners vaak als reden aangevoerd om maar niet die eerste stap te zetten. ‘Het is me net iets te zweverig’, of: ‘Ik kan niet zo lang  stilzitten.’ Johan Noorloos vertelt in dit artikel wat yoga je kan brengen als je die angsten en vooroordelen opzij schuift en yoga een kans geeft.

  2. Kies de yoga die bij je past

    Er zijn zoveel verschillende stijlen in yoga-land. Vraag jezelf daarom af of je behoefte hebt aan actieve lessen of langzame bewegingen. Misschien wil je liever met de adem en meditatie bezig zijn dan met de houdingen. Als je op zoek bent naar actieve yoga, kies dan voor Vinyasa of Ashtanga yoga. Als een langzame, rustgevende les beter bij je past, probeer dan eens Yin yoga of Mindful yoga. In een meditatie of Pranayama yogales ligt de focus meer op de adem en ontspanning. Tip: op Yogatv vind je meer dan 200 yogavideo’s van bekende (inter)nationale yogadocenten.

  3. De adem is altijd belangrijker dan de houding

    De ademhaling staat bekend als het belangrijkste onderdeel van de yogabeoefening. Merk je dat je adem stokt als je een krachtige houding uitvoert of een torsie (draaiing) doet? Neem dan even de tijd om je adem weer op gang te brengen. Onthoud: de houding is slechts een middel, geen doel. De ademhaling zorgt in een houding voor kracht of ontspanning. Je kunt de Ujjayi ademhaling gebruiken als je kracht nodig hebt in een houding. Ujjayi betekent letterlijk ‘ruimte maken’ of ‘ overwinnen’. Deze ademhalingstechniek brengt je innerlijke vuurtje op gang. Als je wilt ontspannen in een houding, kies dan een lage buikademhaling. Hoe lager de adem, hoe rustiger je hartslag en hoe lager je bloeddruk. Heb je last van stress? Breng dan je adem zo laag mogelijk in de buik.


Benieuwd wat yoga voor jou kan doen?

Myrna heeft een eigen studio in Zaandam: Yogadreams. Ook kun je Myrna’s lessen op Yogatv bekijken of de training Yoga voor beginners volgen. In deze training leert Myrna je in 14 videolessen de belangrijkste yogahoudingen en laat zien hoe je deze goed en veilig uitvoert. Na de eerste les ervaar je al wat yoga doet!

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 

LAAT EEN REACTIE ACHTER:

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka