Online training

Zwangerschapsyoga

€ 99,- (abonneeprijs € 89,-)

Ik meld me direct aan

Zwangerschapsyoga voor thuis

Beleef je zwangerschap bewust en bereid je goed voor op je bevalling met zwangerschapsyoga. Blijf fit tijdens en na de zwangerschap en ervaar ontspanning door middel van ademoefeningen, yogahoudingen en meditatie. 

Ontspannen en bewust tijdens de zwangerschap

Tijdens deze training...
  • krijg je 12 lessen met professionele begeleiding
  • wees fit en ontspannen tijdens je zwangerschap
  • bereid je goed voor op de bevalling
  • kom je na de bevalling veilig back in shape
  • krijg je 3 maanden lang toegang tot Yogatv
Ik meld me direct aan


Hoe werkt het?

Het werkt simpel

Volg de training op je mobiel, tablet of computer.
Werkt op al je apparaten
Volg de training op je mobiel, tablet of computer.
Volg lessen wanneer het jou uitkomt.
In je eigen tempo
Volg lessen wanneer het jou uitkomt.
Kijk de lessen na afonding zo vaak terug als je wilt.
Onbeperkte toegang
Kijk de lessen na afonding zo vaak terug als je wilt.
Wil je een les proberen? Volg een proefles van Diana op Yogatv.

Wat cursisten zeggen

Met name de adem- en ontspanningsoefeningen hebben me erg geholpen. De combinatie van de houdingen en Diana’s stem is zo fijn: ik kan de lessen ook nog doen nu ik niet meer zwanger ben.’

Aukje

Diana zorgt ervoor dat je vol zelfvertrouwen en ontspanning je bevalling tegemoet gaat’

Denise

Zeker een eerste zwangerschap is spannend. Diana leerde me rustig te blijven en meer grip te krijgen op het fenomeen zwanger zijn’

Pascalle
Diana Plenckers
Maak kennis met de docent

Diana Plenckers

De online training Zwangerschapsyoga is ontwikkeld in samenwerking met yogadocente Diana Plenckers. Diana is al ruim 30 jaar docente zwangerschapsyoga en is de drijvende kracht achter Saswitha, de oudste yogaopleiding van Nederland. Diana leidt ook docenten zwangerschapsyoga op.
12 yogalessen voor thuis

Inhoud van deze training

  • 1
    Les 1: Introductie

    Ontspannen kun je leren. Het begint met bewustworden van je adem. In deze introductieles merk je al meteen hoe in elke oefening adem en beweging samengaan. Daardoor beweeg je op een ontspannen manier, vloeiend, licht en geconcentreerd, zelfs als de houdingen inspanning van je vragen. Wat er nog meer gebeurt, is dat je door de concentratie op de adem vanzelf je aandacht naar binnen richt. Je gaat van denken naar voelen, je gedachten komen tot rust.

  • 2
    Les 2: Adem en ontspanning

    In deze les gaat het om het bewust worden van je adem. Bij de eerste oefening stimuleer je de adem in je flanken, waarmee je een ruimere beweging van je middenrif ontwikkelt. De oefeningen die daarna langskomen, zijn vooral gericht op de buikadem en het verdiepen van je ademgevoel in je bekken. Je leert hoe je met je adem van binnenuit ruimte maakt in je lichaam. Hoe je van binnenuit kunt ontspannen.

  • 3
    Les 3: Overgave en vertrouwen

    Deze les gaat over overgave en vertrouwen (blijven) voelen, ook tijdens je weeën. Concentratie op je adem helpt je daarbij. Een ademoefening die in deze en in de volgende les aan bod komt is de lage flankadem. Als je deze adem beheerst, kun je ‘m altijd en overal toepassen (in je zwangerschap en ook daarna). Je wordt er ontspannen van en het maakt je geest kalm.

  • 4
    Les 4: Ontspannen in de ontsluitingsfase, met je partner

    Wanneer je je tijdens de weeën veilig en vertrouwd voelt, maakt je lichaam hormonen aan waardoor je in een soort ontspannen roes terechtkomt tijdens de bevalling. Daardoor zijn de weeën beter op te vangen. Aanraking, massage en ondersteuning met ademoefeningen zijn een belangrijk hulpmiddelen. Je leert ze in deze les.

  • 5
    Les 5: Adem en concentratie

    Deze les doen we veel oefeningen voor de wervelkolom. Vooral voor de onderrug, die vaak extra gevoelig is in de zwangerschap. Je leert om bewust naar je onderrug toe te ademen. De oefeningen zijn plezierig om te doen en maken je onderrug soepel en sterk. Ideaal als je rug moe of pijnlijk voelt.

  • 6
    Les 6: Je aandacht en je adem sturen

    Deze les is een vervolg op de vorige. De houdingen nodigen je uit om naar je onderrug toe te ademen, maar ook naar je liezen en je heupgewrichten. Je verdiept het ademgevoel in je bekken en je ervaart hoe je van binnenuit ruimte kunt maken. Dit geeft een dieper gevoel van ontspanning in je lichaam en het helpt je om bij de bevalling de weg naar buiten voor je kindje te openen.

  • 7
    Les 7: Massage en adem, met je partner

    Massage geeft direct ontspanning – daar is behoefte aan: door de zwangerschap kun je moe zijn en het vraagt veel van je lichaam. Partners doen het meestal ook met plezier, zeker als ze merken hoe praktisch toepasbaar het is en hoe blij hun vrouw ervan wordt. Wanneer je als partner deze eenvoudige technieken kent, kun je ze regelmatig tijdens de zwangerschap en de bevalling toepassen.

  • 8
    Les 8: Kracht en ontspanning

    Zwangerschapsyoga is meer dan ontspannen alleen. Kracht is net zo belangrijk. Eigenlijk gaat het erom dat je de verbinding tussen ontspanning en kracht leert voelen. Als voorbereiding op de persfase van de bevalling, ga je in deze les bij verschillende oefeningen de kracht van de inademing ervaren. Met de ontspanningsoefening aan het eind van deze les kun je voelen dat als je je bewust ontspant, je de adem tot diep in je bekken kunt voelen. In de diepe ontspanning schuilt een diepe oerkracht.

  • 9
    Les 9: De kracht van de adem

    In deze les gaat het over persen en hoe je dat op een ontspannen en toch krachtige manier kunt doen. De buikadem is de basis. Je leert hoe je perstechnieken kunt oefenen, ter voorbereiding op de bevalling.

    Verder doen we in deze les een verkenning van verschillende ademgebieden in het lichaam.

  • 10
    Les 10: Samen baren en de baby verwelkomen, met je partner

    Deze les komen meerdere baarhoudingen aan bod, om je een gevoel te geven wat zou kunnen. Ook een paar waarbij je partner je letterlijk ondersteunt. Ook leer je de weeëndans: zo genoemd omdat je daarmee ontsluitingsweeën kunt opvangen.

  • 11
    Les 11: Yoga in het kraambed

    De eerste van twee lessen voor na de bevalling. Rust is belangrijk in deze periode. Je lichaam heeft hersteltijd nodig en je geest heeft tijd nodig om de bevalling te verwerken en aan het nieuwe moederschap te wennen. Deze yogales kun je doen zodra je je goed genoeg voelt om weer bewust in beweging te komen. Je oefent liggend of zittend in bed. Het gaat er om dat je weer contact maakt met je lichaam, je buikadem weer voelt en bewust ontspant. Op die manier ondersteun je je herstel van binnenuit.

  • 12
    Les 12: Na 40 dagen, een nieuw begin

    Na de eerste kraamperiode met yoga op en naast je bed, ben je nu waarschijnlijk weer toe aan oefeningen op je yogamat. Deze les zit qua intensiteit tussen de kraambedles en een milde Hatha yogales in.

    Haast staat een gezond herstel in de weg: je bouwt langzaamaan je conditie weer op. Oefen rustig en met aandacht. Breng je lichaam in beweging en begeleid je bewegingen met de adem.


Meld je vandaag nog aan

Kies de inschrijving die bij je past.
Online training Zwangerschaps­yoga
€ 99,-
  • Beleef je zwangerschap bewust
  • Bereid je voor op je bevalling
  • Na de bevalling veilig back-in-shape
  • Inclusief 3 maanden onbeperkt Yogatv met meer dan 200 online videolessen
Meest gekozen
Online training Zwangerschaps­yoga voor abonnees
€ 89,-
  • Beleef je zwangerschap bewust
  • Bereid je voor op je bevalling
  • Na de bevalling veilig back-in-shape
  • Inclusief 3 maanden onbeperkt Yogatv met meer dan 200 online videolessen
Online training + jaarabonnement Yoga Magazine
€ 125,-
  • 6 x per jaar Yoga Magazine thuisbezorgd
  • Beleef je zwangerschap bewust
  • Bereid je voor op je bevalling
  • Na de bevalling veilig back-in-shape
  • Inclusief 3 maanden onbeperkt Yogatv met meer dan 200 online videolessen