3 simpele warming-up oefeningen voor hardlopers

Wist je dat yoga en hardlopen heel goed samen gaan? We delen drie yogaoefeningen die ideaal zijn als warming-up voor hardlopers. Door vooraf een warming-up te doen, start je soepel met joggen en voorkom je blessures. Ook zijn deze houdingen aan te raden voor een beter herstel.

warming-up voor hardlopers

Drie yoga oefeningen voor hardlopers

Wil je tijdens de zomermaanden het hardlopen weer oppakken? De eerste rondjes vallen vaak niet mee! Doe vooraf deze yoga warming-up om snel weer in vorm te komen.

  • Stretch je hamstrings in de Zijwaartse Strekking (Parsvottanasana). Plaats je ene been voor het andere. Beweeg vanuit je heupen naar voren en breng je borst richting het voorste been, terwijl je het achterste been gestrekt houdt. Houd dit 15 tot 30 seconden vol en wissel van been.
  • Ga staan in de Berghouding (Tadasana). Zet je voeten op heupbreedte, je armen langs je lichaam en de buikspieren aangespannen. Zak op een inademing door je knieën en breng je armen boven je hoofd. Zwaai weer terug op een uitademing en strek tegelijkertijd de knieën weer. Herhaal deze oefening een paar keer.
  • Een andere fijne stretch is de Wijdbeense Voorwaartse Buiging (Prasarita Padottanasana). Ga in een flinke spreidstand staan. Op een uitademing buig je vanuit je heupen voorover en breng je je borst richting de grond. Plaats je handen op de grond en blijf even zo staan. Kom vervolgens met een sprongetje tot hurkzit.

Vind jij yoga en hardlopen ook zo’n goede combinatie?

Slank met yoga

Online training
  • Slank, gezond en fit met yoga
  • In 14 lessen een gezonder leven
  • Actieve Yang en rustige Yin yoga
bekijk de training
 

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka