Je bent hier: Home / Oefeningen / Berghouding

houding

Berghouding

Tadasana

Effect
De basishouding van alle staande houdingen zorgt voor een verbetering van je houding. Versterkt benen, buik- en bilspieren en maakt de rug recht.

  • Plaats de voeten naast elkaar, grote tenen raken elkaar, hielen licht uit elkaar zodat de voeten een rechthoek een rechthoek vormen. Spreid de tenen en bal van de voet en til deze ietsje op, en laat ze vervolgens weer landen.  Verdeel het gewicht gelijk over beide voeten en voel nu een stevige basis van de voeten in contact met de grond.
  • Activeer je dijbeenspieren door de knieschijven iets omhoog te brengen, knieën zijn zacht. Activeer de binnenste enkels, door deze iets omhoog te brengen, en daarmee ook de holtes van de voet iets op te tillen. Stel je nu een energielijn voor die van daaruit omhoog loopt langs de binnen-dijbeenspieren, de liezen, door het centrum van je torso, de nek en het hoofd.  Breng het staartbeen richting de grond en breng de navel naar binnen, roteer daarbij de dijbenen licht naar binnen. Je staat nu mooi recht.
  • Breng de schouders naar je oren, dan naar achteren en omlaag. De lage ribben blijven richting de wervelkolom terwijl je het borstbeen iets optilt naar het plafond. Maak daarbij ook ruimte tussen de sleutelbeenderen, dus stel je voor dat je dit gebied breed maakt.
  • Het kruintje van je hoofd is in één lijn boven het bekken, kin paralel aan de grond. Houd de ogen zacht en blijf ongeveer 30 seconden tot 1 minuut is de houding.

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement