Kapalbhati-ademhaling

Kapalbhati Pranayama

De naam voor de Kapalbhati-ademhaling is afgeleid van de Sanskriet woorden Kapel (voorhoofd), Bhati (schijnen) en Pranayama (ademoefening). Deze oefening wordt ook wel de Vuurademhaling genoemd.

Het effect van de Kapalbhati-ademhaling

Deze ademoefening verhoogt het zuurstofgehalte in het lichaam en werkt versterkend, zuiverend en opwekkend. Ook stimuleert de Kapalbhati-ademhaling de stofwisseling.

Hoe doe je de Kapalbhati-ademhaling?

  • Zit met een rechte rug in een ontspannen houding, bijvoorbeeld in kleermakerszit. Je kunt eventueel op een kussentje gaan zitten om de rug recht te houden.
  • Breng nu je aandacht naar je onderbuik.
  • Leg in eerste instantie je linkerhandpalm even op je onderbuik. Hiermee lokaliseer je de plek waar de buikspieren in beweging gaan komen.
  • Adem uit door je neus en trek nu met een snelle beweging je onderbuik in. Hierdoor wordt de lucht uit je longen door je neus naar buiten geduwd.
  • Ontspan je buikspieren onmiddellijk weer, de inademing volgt dan als vanzelf.
  • Herhaal deze beweging in een rustig tempo 10 keer.
  • Neem even pauze en doe vervolgens de serie nog 3 à 5 keer.
  • Als je de beweging onder de knie hebt, kun je je hand van de onderbuik halen. Leg dan beide handen op de knieën, bijvoorbeeld in Jnana Mudra. Sluit je ogen en start een nieuwe ronde van 10 bewegingen. Richt je hierbij op het regenererende effect van de oefening. Na enige tijd kun je het tempo van de beweging opvoeren; dit vergroot het effect. Ook kun je het aantal bewegingen per ronde vergroten. Ga na elke ronde ontspannen zitten met gesloten ogen en voel het effect van de oefening.

De oefening aanpassen

Het kan zijn dat de beweging in eerste instantie niet natuurlijk ontstaat. Bijvoorbeeld omdat je je borstkas of buikspieren hebt aangespannen of je aandacht bij de inademing hebt gebracht. Probeer zo veel mogelijk te ontspannen en je aandacht op de uitademing te vestigen.

Doordat het lichaam met deze ademhalingsoefening meer zuurstof krijgt, kan het gebeuren dat je duizelig wordt. Dit kan verder geen kwaad. Stop in dat geval met de oefening, open je ogen en haal een paar minuten rustig adem vanuit je onderbuik.

Omdat dit een zeer krachtige oefening is raden we aan deze onder begeleiding uit te voeren. En bij hart- en longproblemen eerst je huisarts te raadplegen of je deze oefening mag uitvoeren.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief