Zo val je makkelijker in slaap met yoga

  • Leestijd: 2 minuten
  • Saskia Grootegoed

Heb jij een vraag over yogafilosofie, asana’s of pranayama? Vragen van lezers worden behandeld door ons panel. Dit keer: ‘Welke yogahoudingen kunnen mij helpen om in slaap te vallen?‘ Yogadocent David Meijer weet raad.

Yogaoefeningen om in slaap te komen

‘In de avond is het ontspannen van je zenuwstelsel belangrijk om in slaap te kunnen komen. Zo kun je yogalessen volgen die hierbij aansluiten, zoals de ‘Beter slapen met yoga’ van Annette Visser. Neem in ieder geval voldoende tijd om terug te schakelen. Maak een fijn ritueel van minimaal twintig minuten waardoor je in een ontspannen staat komt. Dim het licht en zorg dat je slaapkamer wat koel is. Sla een deken om je heen en ga een aantal minuten zitten met je ogen open. Voel hoe je lichaam in en uitademt. Gedachten hoef je niet te bedwingen. Observeer hoe ze uitrazen, dan wordt het vanzelf stiller. Nu is het tijd voor rustige oefeningen met aandacht voor je zintuigen. Rek je schouderspieren door je hoofd opzij te laten hangen, met je oor naar je schouder. Elke kant één minuut, en draai daarna wat rondjes met je schouders. Ga hierna in bed liggen en doe de liggende Vlinder (Supta Baddha Konasana). Neem de tijd om je lichaam van top tot teen te voelen, voel ook je matras en deken. Ga in jouw slaaphouding liggen en vertraag je ademritme. Merk hoe elke uitademing je zwaarder maakt. Sta toe dat je je moe voelt, je hoeft nergens aan vast te houden. Voel je aandacht verzwakken en val zachtjes in slaap.’

 


Doe deze yogaoefening voor een betere nachtrust


Avondserie met ontspannende yogaoefeningen


Lees onze tips over een goede balans tussen dag en nacht voor optimale nachtrust


Hoe zit jouw avondritueel eruit? We vinden het leuk om jullie ervaringen te lezen. Deel het hieronder in een reactie!


Delen via:
13 juni 2022 | Laatst gewijzigd op 16 juni 2022
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief