Yogaoefeningen voor je bekkenbodemspieren

  • Leestijd: 2 minuten
  • Saskia Grootegoed

Heb jij een vraag over yogafilosofie, asana’s of pranayama? Vragen van lezers worden behandeld door ons panel. Dit keer: ‘Mijn fysiotherapeut denkt dat ik mogelijk lage rugklachten heb ontwikkeld doordat ik altijd stevig mijn bekkenbodemspieren aanspan. Zo wordt dat in yoga vaak aangeraden. Is het beter om die Mula bandha in sommige gevallen juist te ontspannen?’ Kyra de Vreeze, yogadocent en natuurgeneeskundig therapeut, weet raad.

bekkenbodem

Yogaoefeningen voor bekkenbodemspieren

‘In yoga wordt veel waarde gehecht aan het aanspannen van de bekkenbodem en de core, zeker bij stijlen als Ashtanga en Vinyasa yoga. Daarnaast zijn we sowieso gewend om alles in het buikgebied zo strak mogelijk te willen houden. Maar span je de bekkenbodem vaak en lang aan, dan kan dit een negatief effect hebben. De spieren van je onderrug verzwakken en de bekkenbodemspier wordt vaak korter, maar niet per se sterker. Probeer liever het midden tussen aan- en ontspannen te vinden, bijvoorbeeld door de Kat-Koehouding te oefenen. Train je schuine buikspieren, billen en benen, zodat niet alle kracht voor het stabiel houden van de romp uit de bekkenbodem hoeft te komen. Ook helpt het om het gebied rondom je heiligbeen soepel te houden. Draai achtjes met je heupen of doe af en toe een dansje.’


Aanspannen & ontspannen: doe de Kat-Koehouding


Train je buik- en rugspieren met deze Pilates les


Lees alles over een krachtige core


Hoe train en ontspan je je bekkenbodemspieren? We vinden het leuk om jullie ervaringen te lezen. Deel het hieronder in een reactie!


Delen via:
26 augustus 2021
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief