Ochtendhumeur? Tips om je dag beter te starten

  • Leestijd: 3 minuten
  • Jasmijn Demmer

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt ook voor je ochtend. Start je je dag goed, dan voel je dit de hele dag door. Maar wat als je geen ochtendmens bent? Geen paniek: met deze tips doorbreek je je ochtendhumeur en krijg je vanzelf zin om je dag te starten.

ochtendhumeur tipsPak voldoende rust

Een belangrijke oorzaak van een ochtendhumeur is te weinig slaap. Wellicht kun je wat eerder naar bed gaan, zodat je beter uitgerust en met meer energie wakker wordt. Richt je avond zo in dat je steeds minder prikkels binnenkrijgt. Yoga stijlen gericht op ontspanning zoals Yin yoga, Restorative yoga en Yoga Nidra activeren je parasympatisch zenuwstelsel. Dit zorgt ervoor dat je dieper ontspant en minder ‘aan’ blijft staan.

Sta eerder op en creëer je eigen moment

Als je van jezelf weet dat je meer tijd nodig hebt om op gang te komen, sta dan juist iets eerder op en zorg voor een rustige, prikkelvrije omgeving waarin je op jouw manier kunt opstarten. Rustgevende muziek kan hierbij helpen, een fijne meditatie of neem bijvoorbeeld de tijd om een lekkere kop thee te drinken. Door meer tijd te nemen in de ochtend ga je minder gejaagd je dag in.

Laat je energiestroom op gang komen

Je kunt je lichaam een handje helpen door je dag te beginnen met energieke bewegingen. Ga stevig staan in een spreidstand, schud je lichaam lekker los en rek jezelf uit. Adem een paar keer diep in door je neus en uit door je mond. Daarmee komt de energiestroom in je lichaam goed op gang. Ook oefeningen uit Qigong helpen je je energie te laten stromen.

Start je dag met actieve yogahoudingen

Wil je direct je energieniveau aanzwengelen? Neem tien à vijftien minuten de tijd voor een actieve serie yogahoudingen, bijvoorbeeld de Zonnegroet. Herhaal deze een aantal keer. Als je elke ochtend dezelfde serie doet, hoef je niet te veel na te denken en creëer je een energiek ochtendritueel. Zet tijdens deze serie je favoriete muziek op.

Luister naar je lichaam

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je een ritueel creëert dat voor jou werkt om fijn en mindful wakker te worden. Het is onderzoeken en ontdekken. Zo zal je misschien wel merken dat je niet altijd behoefte hebt aan dezelfde opstart. De winter nodigt je uit voor een rustige opstart, maar in de zomer kan het zijn dat je meer zin hebt aan dynamische oefeningen in de ochtend. Luister naar je eigen lichaam en ontdek wat jou het meeste brengt op dat moment. En alleen dat is al een mooie oefening om de dag mee te starten.

Doe mee op Yoga by Happinez

Op Yoga by Happinez vind je verschillende yogalessen en meditaties voor in de ochtend, zoals de ochtendflow van Kuda waarbij je contact maakt met de natuur, je lichaam en je energie, of de korte ochtendmeditatie om je dag mindful te starten.


Begin je dag goed met de Zonnegroet


Zwaai jezelf wakker met de Morning Yoga Swing


Deze avondserie met ontspannende yogaoefeningen helpt je heerlijk te slapen



Delen via:
14 december 2022 | Laatst gewijzigd op 19 december 2022
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief