Last van de hittegolf? Met deze yogatips hou je je lijf én hoofd koel

  • Leestijd: 3 minuten
  • Elsa Govaarts

Fans van Bikram yoga weten het al lang: yoga onder warme omstandigheden is goed voor je lijf. Bij hoge temperaturen scheidt je lichaam makkelijker afvalstoffen uit, ben je flexibeler en loop je minder risico op blessures. Maar wat doe je als het ook buiten elke dag meer dan dertig graden is? Met deze tips werkt yoga tijdens een hittegolf ook verkoelend en geestverruimend.

Pas de yogaoefeningen aan

Bij tropische temperaturen is het fijn om minder inspannende houdingen te doen. Kies bijvoorbeeld voor grondoefeningen uit de Yin yoga zoals de Liggende Vlinder, de Gebroken Kaars of de Vooroverbuiging. Deze asana’s kalmeren je zenuwstelstel zodat je je hoofd koel kunt houden.

Ademhalingsoefening voor verkoeling

Ook ademhalingsoefeningen kunnen je door de hittegolf heen helpen. Wist je dat Shitali pranayama je lichaam en geest verkoelt? Zo doe je ‘m:

  • Ga zitten in een comfortabele positie. Sluit je ogen en adem rustig in en uit door je neus. Ontspan je lichaam bij elke uitademing.
  • Adem langzaam en diep in vanuit de buik en nog langzamer uit, herhaal dit een paar keer voor jezelf.
  • Wanneer je er klaar voor bent begin je met de verkoelende ademhaling.
  • Steek je tong uit je mond en rol de uiteindes naar elkaar toe, zodat je tong een soort tunneltje wordt.
  • Adem door het tunneltje in en uit, het voelt een beetje alsof je door een rietje ademt. Herhaal dit 7 keer (in en uit is één herhaling).
  • Je kunt de oefening verlengen en er 15 rondes van maken. Als je klaar bent sluit je je mond en adem je rustig in en nog rustiger uit door je neus.

Laat de hitte toe

Niet alleen de asana’s en pranayama’s zijn prettig tijdens warme dagen. Een hittegolf is ook een spirituele oefening. Zodra je je verzet tegen dat wat er is, ontstaat er wrijving: weerstand. Deepak Chopra zegt daarover in zijn 7 spirituele wetten voor succes: ‘Als je je verzet tegen dit huidige moment, verzet je je tegen het hele Universum.’ Een hittegolf is dus een mooie oefening in zijn met wat zich aandient. Ga na je practice in de schaduw op je matje liggen in Savasana, breng jezelf telkens terug naar het huidige moment en laat de hitte toe. Zo laat je de hittegolf werken voor lichaam én geest.

En nooit vergeten: drink altijd voldoende water gedurende de dag en drink extra als je een yogapractice hebt gedaan! Zin om deze yogatips in praktijk te brengen? Ga dan voor deze heerlijke Yin les van Yogatv.

Delen via:
5 augustus 2020 | Laatst gewijzigd op 6 augustus 2020
Training

De kracht van ademen

Ademen doe je gelukkig altijd vanzelf, onbewust. Maar wanneer je bewust ademt, kun je van je adem een enorm krachtige...

2 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief