Lotushouding

Padmasana

De Sanskriet naam voor de Lotushouding is Padmasana, afgeleid van de woorden Padme (lotus) en Asana (houding).

Het effect van de Lotushouding

Deze houding stimuleert het bekken, de rug, buik, en blaas en stretcht de knieën en enkels. De Lotushouding staat erom bekend rust in het hoofd te brengen en is daarmee een goede voorbereiding op diepe meditatie. De bloedsomloop in de rug en het bekken wordt gestimuleerd, waardoor deze houding verlichting biedt bij menstruatiepijn. Dit is een gevorderde asana die open heupen en veel oefening vergt. Beoefen deze houding daarom met voorzichtigheid en onder toezicht van een ervaren yogadocent.

Zo kom je in de Lotushouding

  • Ga stevig met de zitbotten op de grond zitten, met je bekken enigszins naar voren gekanteld, waardoor de natuurlijke kromming van de rug wordt benadrukt.
  • In de volledige Lotus worden beide voeten, met de voetzolen naar boven gericht, op de bovenbenen gelegd in gekruiste positie. Flex de voeten en duw door de bal van je voeten om de beenspieren te activeren en de knieën te beschermen.
  • Let op dat je niets forceert, daarmee belast je je knieën en heupen.
  • In de halve Lotus (Ardha Padmasana) ligt één voet op het bovenbeen en de andere voet rust op de grond of onder de andere dij.
  • Niet-geoefenden kunnen ook in kleermakerszit gaan zitten.
  • Adem diep in en uit terwijl je rechtop in deze houding zit.

De houding aanpassen

Bij knie-, heup- en enkelblessures kun je deze houding beter overslaan.

Dit is een gevorderde asana die open heupen en veel oefening vergt. Daarom moet deze houding met voorzichtigheid en alleen onder toezicht van een ervaren yogadocent worden geoefend.

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Online training
  • In 10 lessen ontspannen door het leven
  • Leer stresssignalen herkennen
  • Met yoga, meditatie & psychologie
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka