Vlinder Vlinder

Vlinder

Baddha Konasana

De Sanskriet naam voor de Vlinder, ook wel de Gebonden Hoekhouding genoemd, is Baddha Konasana. Deze naam is afgeleid van de woorden Baddha (gebonden), Kona (hoek) en Asana (houding).

Het effect van Baddha Konasana

De Vlinder, of Baddha Konasana staat ook wel bekend onder de naam Bhadarasana, de ‘heilzame of vriendelijke zit’. In onder andere de Hatha Yoga Pradipika, een van de klassieke teksten over hatha yoga, staat deze asana beschreven als de ‘vernietiger van alle ziekten’.

Anatomisch gezien opent de Vlinder de heupen en de liezen. De rug wordt in deze houding verlengd, terwijl de buikorganen, blaas en voortplantingsorganen door de compressie in het buikgebied worden gestimuleerd. Deze houding verbetert hierdoor de algehele bloedcirculatie in het lichaam.

Zo kom je in Baddha Konasana

  • Ga zitten en breng de voetzolen tegen elkaar.
  • Open de voeten iets, alsof je een boekje opent, de duimen komen aan de binnenkant van de voeten.
  • Strek langzaam je torso op en buig vanaf de heupen naar voren. Forceer niet.
  • Je ellebogen wijzen naar buiten. Je kunt de ellebogen ook gebruiken om de knieën verder naar buiten te duwen.
  • Adem rustig door en blijf 1 tot 5 minuten in de houding. Kom vervolgens weer rustig omhoog.

De houding aanpassen

Als de houding oncomfortabel voelt door een bolle rug of weinig ruimte in de heupen, kun je de houding aangenamer maken door op een bolster of opgerolde deken te gaan zitten. Een andere mogelijkheid om kussen onder de buitenkant van de dijbenen te plaatsen, zodat de heupen meer kunnen ontspannen.

Pas op bij een knie- of liesblessure. Door de hielen stevig tegen elkaar te drukken, blijft het kniegewricht veilig. Voor gevoelige liezen zijn kussens een prettige ondersteuning. Vraag advies aan een ervaren yogadocent.


Video: zo doe je de Vlinder

Wil je de Vlinder thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

 

Training

Anti-stress met yoga, meditatie en mindfulness

Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief