houding

Baddha Konasana

Baddha Konasana

Het effect van Baddha Konasana

 

Baddha Konasana, ook wel de Gebonden Hoekhouding of Vlinder genoemd, is een houding die vele therapeutische effecten heeft. Zo zou de houding helpen tegen vermoeidheid en zelfs kunnen bij Astma en de vruchtbaarheid kunnen bevorderen.   Het stimuleert het bij de vrouwen de eierstokken en bij de man het prostaat. Daarnaast kan het helpen bij een milde vorm van depressie en angstklachten .

Anatomisch verlengt het je rug, opent het je heupen, liezen. Baddha Konasana stimuleert de buikorganen zoals de blaas en de nieren.

Zo kom je in Baddha Konasana

  • Ga zitten en zet je voetzolen tegen elkaar.
  • Open ze iets, alsof je een boekje opent, duimen komen dan aan de binnenkant van de voeten. En strek zo langzaam je torso op, zo ver je kunt, naar voren. Forceer niet!
  • Laat je torso dan rustig naar beneden komen, waarbij je ellebogen naar de buitenkant wijzen. Je kunt ze ook gebruiken om je knieën opzij te duwen.
  • Blijf 1 tot 5 minuten in de houding en volg je ademhalingen.

 

Baddha Konasana: wanneer aanpassen en wanneer oppassen?

Wanneer je knieën erg hoog zijn en de rug zeer rond is, dan kun je de houding een beetje aanpassen. Zorg er dan voor dat je op een verhoging komt zitten. En leg eventueel kussens onder de buitenkant van je dijbenen zodat je heupen beter kunnen ontspannen. En wie weet zakken de knieën dan zelfs een klein stukje.

Bij knieblessure of liesblessure erg oppassen. Het helpt om de hielen stevig tegen elkaar te drukken, zo blijft het kniegewricht veilig. En voor de liezen zijn de kussens weer een prettige ondersteuning.

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement