houding

Dangling (Yin)

Yin yogahouding

Het effect van Dangling

Dangling is een houding die onder andere in de Yin yoga wordt gebruikt. Hier beschrijven we de houding dan ook volgens de Yin traditie. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. En typerend voor Yin yoga is dat je langer in een houding blijft, zo kan  levensenergie beter gaan stromen via een netwerk van energie kanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke houding werkt op één of meer meridianen, een kennis die komt uit de Traditionele Chinese Geneeskunde.


Dangling pose is een staande vooroverbuiging. Staande houdingen zijn zeldzaam in de Yin traditie. Toch wordt deze veel gebruikt om onder andere zijn sterk ontspannende uitwerking. Het werkt namelijk op het parasympatische, zenuwstelsel die zorgt voor rust en herstel. Een fijne houding om te doen wanneer je je onrustig of gespannen voelt.

De houding geeft een intense strekking aan de gehele achterkant van het hele lichaam. Verder een lichte stretch aan de onderrug en opent de hamstrings.

Daarnaast werk je in deze houding aan het versterken van het diafragma ( het middenrif ). En kan verlichtend werken bij menstruatiekrampen.

Op welke meridianen werkt Dangling?

Door de intense stretch aan de achterkant van de benen, wordt de blaasmeridiaan flink gestimuleerd. De pose werkt ook op organen als milt, lever en nieren. En door compressie bij het maaggebied stimuleert het de spijsvertering.

Dangling (Yin)

Zo kom je in Dangling

    • Kom staan met je voeten op heupbreedte.
    • Buig langzaam voorover, knieën mogen gestrekt of gebogen.
    • Pak je ellebogen vast en laat hoofd, schouders en bovenlichaam volledig over aan de zwaartekracht.
    • Je handen kun je ook op de grond plaatsen.
    • Houd de pose ongeveer 2 à 3 minuten aan.

 

Wanneer aanpassen of oppassen?

Buig bij rugklachten diep door je knieën. En laat eventueel je ellebogen rusten op je knieën.

Heb je hoge Bloeddruk? Dan wordt deze houding afgeraden.

 

 

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka