Snowga: waarom yoga in de sneeuw zo fijn is

  • Leestijd: 4 minuten
  • Yoga Magazine

Naar de sneeuw? Neem je yogamat mee! Snowga is de perfecte warming-up (en cooling down) voor als je gaat wintersporten. Maar er is meer: een balansoefening met uitzicht op een prachtig besneeuwd berglandschap brengt je ook rust en ruimte in je hoofd.

Flink twisten, buigen en flowen laat de energie stromen. Juist in de winter is dat extra nodig. Het seizoen waarin je je meer terugtrekt, je tempo vertraagt en dingen on hold zet. Door te blijven bewegen voorkom je dat je lichaam en geest stagneren. Bovendien blijven je spieren, die door de kou vaak strammer worden, lekker soepel.

Onvergetelijke ervaring

Je kunt natuurlijk gewoon thuis of in je tuin je yogamat uitrollen, maar extra speciaal is om het een keer in de sneeuw te doen. Dit wordt ook wel snowga genoemd. Snowga doe je vaak in combinatie met wintersport. Ter voorbereiding op een fysieke inspanning als skiën of snowboarden of juist als ontspanning na een actieve dag.

Krachtige combinatie

Yoga en wintersport versterken elkaar goed. Zowel bij yoga als skiën en snowboarden draait het om balans, focus, kracht en uithoudingsvermogen. Daarbij is yoga de perfecte warming-up. De verschillende flows in combinatie met een krachtige ademhaling zorgen ervoor dat je lijf en spieren lekker warm en soepel worden. Je kunt dan niet alleen beter de kou verdragen, maar het helpt ook blessures en pijntjes te voorkomen.

Verbinding met de natuur

Geen skiër? Ook dan is snowga een verrijking. Het is een mooie manier om je te verbinden met jezelf en de pure natuur om je heen. De bergen hebben iets magisch. Ze brengen rust, maar ook ruimte en geborgenheid. Yoga – en zeker in de bergen op hoogte – is daarom fijn om jezelf (weer) terug te vinden.

Frisse berglucht

Adem in, adem uit. Door het lage het lage zuurstofgehalte in de lucht op grotere hoogtes ga je automatische dieper ademen om meer lucht in je longen te krijgen. Dat zorgt voor meer energie. Bovendien is de berglucht ook veel schoner, waardoor je vrijer ademt.

3 fijne houdingen om lekker warm te worden

1. Armzwaaien
Ga stevig staan met je voeten op heupbreedte, je knieën van het slot en je buikspieren licht aangespannen. Zwaai met je armen rond je lichaam op het ritme van je ademhaling. Je heupen en je gezicht bewegen mee. Zwaai vijf keer op een uitademing je armen naar rechts, 5x op een uitademing je armen naar links. Laat de buitenste hand elke keer zachtjes op je zij of rug landen. Deze oefening creëert warmte, een regelmatige ademhaling en ruimte tussen de wervels.

2. Van Down naar Up Dog
Ga op handen en knieën zitten, krul je tenen onder je, til je billen op en kom in Downward Facing Dog. Rol vanuit deze houding op een inademing naar Upward Facing Dog (je tenen blijven gekruld), en kom op een uitademing terug naar de Neerwaartse Hond. Doe dit vijf keer.

3. Power Lunge variatie
Stap vanuit Neerwaartse Hond met je linkervoet tussen je handen en plaats je rechterknie op de mat. De tenen van je rechtervoet kunnen gekruld blijven. Hou je linkerknie recht boven je enkel. Zet je linkerhand in je rug en breng op een inademing je rechterarm omhoog. Vervolgens blijft je linkerknie gebogen voor, maar breng je op de uitademing je rechterhand naar beneden en breng je op de volgende inademing je linkerhand omhoog. Doe dit vijf keer en wissel dan je benen van kant. Vijf keer links, vijf keer rechts.

Pure natuur in Oostenrijk

De perfecte bestemming voor snowga is natuurlijk Oostenrijk. Je ervaart er het ultieme wintergevoel met schitterende bergen, meren en bossen. Pure natuur op z’n mooist, wat je raakt en rust brengt in je hoofd. In de regio Schladming-Dachstein worden veel yoga retreats georganiseerd en ski-yoga (oftewel snowga) aangeboden. Je ademt er zuivere, heldere berglucht, terwijl je geniet van een indrukwekkende bergwereld.

Houd je van actieve sporten? Naast skiën en snowboarden kun je hier ijsbaden, rodelen, sneeuwschoenwandelen of schaatsen op de mooiste meren. Kijk op austria.info voor fijne tips en meer informatie voor een sprookjesachtige winter in Oostenrijk.

Delen via:
16 november 2022 | Laatst gewijzigd op 17 november 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief