Elke dag kalm: yogarituelen voor een relaxter leven

  • Leestijd: 3 minuten
  • Elsa Govaarts

Natuurlijk kun je aan het einde of begin van je volle week een meditatie doen of een ontspannende yogales boeken, maar als je écht in balans wil leven, kun je beter iedere dag een moment nemen om de kalmte in jezelf op te zoeken. Met deze yogarituelen ga je kalmer door het leven, ook voor en na je yogales.

Yogarituelen - theeritueel Pukka

Sta regelmatig stil bij je adem

Je ademhaling brengt je atlijd naar het hier en nu. Je hoeft er alleen maar bij stil te staan. Dat hoeft niet meteen een half uur te duren, je kunt ook een korte ademhalingsoefening doen om je zenuwstelsel te kalmeren. Of je kunt simpelweg even een moment nemen om contact te maken met je ademhaling. Merk op waar je ademhaling zich bevindt en hoe je adem in en uit je lichaam stroomt. Zo’n kort contactmoment haalt je uit je hoofd en brengt je terug naar je lichaam en de kalmte in jezelf. En je hoeft er niet eens voor op een kussentje te gaan zitten, het kan overal. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt om te ontspannen, óók op momenten waarop het even tegenzit of extra druk is.

Één yogaoefening doet al wonderen

Als je aan yoga denkt, denk je waarschijnlijk direct aan een yogales. Maar één of twee yogahoudingen kunnen al wonderen doen: je verplaatst de aandacht naar je lichaam, waardoor je uit de drukte van de dag komt en meer kalmte kunt ervaren. Kies aan het begin van de week een paar yogahoudingen uit onze houdingendatabase en neem je voor die dagelijks te doen. Of leg je yogamat of meditatiekussen vast klaar op jouw favoriete plekje in huis. Probeer bijvoorbeeld eens de Kaars om vermoeidheid tegen te gaan en je zenuwstelstel te kalmeren, of de Liggende Twist die een ontgiftende werking heeft en nieuwe energie geeft en de Vlinder die de bloedcirculatie in het lichaam stimuleert. Een oefening van vijf minuten kan net zo verfrissend werken, als een les van een uur.

Doe een dagelijks theeritueel

Yoga is niet alleen een serie houdingen op de mat of een stiltemediatie op een mediatiekussen. Ook voor en na de les kun je op zoek naar de kalmte in jezelf. Spring niet meteen op na de Savasana, maar neem de tijd om na te voelen. Een verwarmende kop kruidenthee maakt de eindontspanning compleet én is goed voor je gezondheid. Zo heeft Pukka de fijne biologische kalmerende kruidenthee: een blend van kamille, vanille en manuka honing. En als je écht een moment van aandacht en kalmte wilt, creëer dan een dagelijks theeritueel. Zo doe je het:

  • Zet fijne achtergrondmuziek op, bijvoorbeeld deze mantra.
  • Zorg dat je telefoon op stilstaat of zet hem even uit.
  • Probeer zo mindful mogelijk je kop kruidenthee te zetten. Schenk met aandacht het water op en sta bewust stil bij de geuren die je ruikt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Pukka Relax Selectiebox.
  • Drink je thee met aandacht terwijl je contact maakt met je ademhaling en wees je bewust van de sensaties in je lichaam.
  • Geniet van dit moment voor jezelf, al is het maar 5 minuten. De kalmte die je zo voelt, kun je tijdens de rest van de dag telkens weer opnieuw oproepen.

Kom tot rust met de natuur

Wil je elke dag oefenen met de kalmte in jezelf opzoeken? Ontdek hoe de verschillende biologische kruidencombinaties van Pukka een moment van rust toevoegen aan je dag. Met de Pukka Relax Selectiebox proef je vijf dagen lang elke dag een andere krachtige en kalmerende kruidenthee voor jouw theeritueel.

Delen via:
16 februari 2022

1 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief