Puppy Pose met Twist

Puppy Pose met Twist

Uttana Shishosana (variatie)

De Sanskriet naam voor Puppy Pose is Uttana Shishosana, afgeleid van de woorden Uttana (uitgestrekte), Shishu (puppy) en Asana (houding). Met de draaiing in de bovenrug en nek is deze houding een variatie op Puppy Pose. De Yin variant van deze houding wordt Melting Heart of Anahatasana genoemd.

Het effect van Twisted Puppy Pose

Puppy Pose is een combinatie van de Neerwaartse Hond en de Kindhouding en heeft een vergelijkbaar kalmerend effect. Deze Puppy Pose met Twist opent de schouders en de borst. De draaiing in de bovenrug creëert extra opening en verzachting in dit gebied.

Puppy pose is één van de weinige houdingen die spanning verlicht tussen de schouderbladen en in het bovenste gedeelte van de rug. Om die reden is deze houding favoriet bij mensen die veel achter de computer werken of lang stil hebben gezeten.

Zo kom je in de Puppy Pose met Twist

  • Kom op handen en knieën. Leg eventueel een dekentje onder je knieën als deze gevoelig zijn.
  • Breng je rechterschouder en je hoofd naar de grond, je rechterarm is gestrekt en drukt in de mat voor balans.
  • Til de linkerzijde van je borstkas op en strek je linkerarm omhoog.
  • De heupen blijven recht boven de knieën en draaien niet mee.
  • Als variatie kun je je linkerhand op je onderrug plaatsen met de handpalm omhoog; zo rolt je schouder gemakkelijk open.
  • Blijf ongeveer 5 tot 10 ademhalingen in de houding en wissel vervolgens van kant.

De houding aanpassen

Om meer opening te creëren in de onderrug en de heupen, kun je je linkerbeen uitstrekken en je linkervoet over de grond richting je rechterhand brengen.

Wees voorzichtig bij schouderblessures en klachten aan de onderrug. Vraag een ervaren docent om advies.

Training

Yoga voor beginners

Begin met yoga (of verbeter je practice) Weet je niet goed hoe je moet beginnen met yoga of weet je niet zeker of yoga bij jou past? Of wil je leren om de yogahoudingen beter uit te voeren? Dan is de ...
Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief