houding

Halve Meester van de Vissen Houding

Ardha Matsyendrasana

Het effect van deze Halve Meester van de Vissen Houding (Ardha Matsyendrasana)

Deze zittende twist stimuleert de lever en nieren en strekt ook de schouders, heupen en nek. Door het draaien van de ruggengraat, worden de ruggenwervels elastischer.

De betekenis van het Sanskriet woord van de Halve Meester van de Vissen houding is als volgt. Ardha betekent half en Matsyendra betekent heer of meester van de vissen en het woord Indra is in de houding naam verwerkt en staat voor leider van de goden. Hij was een legendarische leraar binnen de Hatha yoga.

Zo beoefen je Halve Meester van de Vissen Houding

  • Begin zittend in de Stokhouding.
  • Buig je linkerbeen op de grond; de hiel van je linkervoet raakt je rechterbil.
  • Plaats je rechterbeen over je linkerbeen, zodat de rechtervoet tegen de buitenkant van het linkerbovenbeen rust, ter hoogte van de knie.
  • De rechterknie wijst omhoog.
  • Houd je zitbotjes aan de grond en je rug kaarsrecht.
  • Op een uitademing draai je naar rechts: plaats de rechterhand achter je billen op de grond en de linkerarm tegen de buitenkant van je rechterknie.
  • Kijk over je rechterschouder en probeer op elke uitademing iets verder te draaien.
  • Op een uitademing draai je terug naar het midden.
  • Herhaal de oefening naar links.

 

Wanneer aanpassen van de Halve meester van de vissen houding?

Let op bij rugblessures. Voer de houding alleen uit met een ervaren leraar.

Wanner het lastig is om de benen over elkaar te brengen, kun je ervoor kiezen om het onderste been gestrekt te houden. Ook dan voer je een perfecte houding uit.

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement