Gedraaide Driehoek

Parivrtta Trikonasana

De Sanskriet naam voor de Gedraaide Driehoek is Parivrtta Trikonasana, afgeleid van de woorden Parivrtta (gedraaide), Tri (drie), Kona (hoek) en Asana (houding). Deze houding is een variatie op de Driehoek (Trikonasana).

Het effect van de Gedraaide Driehoek

Deze houding versterkt en strekt de benen, strekt de heupen en rug, verruimt de borstkas en maakt de rug lenig. De draaiing stimuleert de spijsverteringsorganen en de afvoer van afvalstoffen. De Gedraaide Driehoek is een oefening in balans en bereidt het lichaam voor op vooroverbuigingen en torsies.

Hoe doe je de Gedraaide Driehoek?

  • Stap vanuit de Berghouding (Tadasana) met je linkervoet naar achteren.
  • Spreid vervolgens je armen parallel aan de vloer.
  • Draai je linkervoet ongeveer 45 tot 60 graden naar binnen.
  • Plaats je handen in de heupen en draai je heupen naar voren door je rechter dij naar rechts/achteren te draaien.
  • Je torso draait dan mee naar voren. Beide benen zijn gestrekt.
  • Strek nu je linker arm uit naar het plafond, maak je lang.
  • Buig naar voren en zet je linkerhand aan de buitenkant van je rechtervoet.
  • Zorg dat beide benen gestrekt zijn en beide heupen recht blijven. Let op: als je de ruimte niet hebt, dan kun je je hand op een yogablok plaatsen of de hand aan de binnenkant van je voet plaatsen.
  • Draai dan je torso open, door je rechter schouderblad naar achteren te kantelen.
  • Blijf je rechterheup naar achteren duwen.
  • Vind je balans en strek je rechterarm vervolgens uit richting plafond, zodat je armen een verticale lijn vormen.
  • Kijk over je uitgestrekte hand richting plafond.
  • Kom op een uitademing rustig uit de houding en herhaal vervolgens aan de andere kant.

De houding aanpassen

Bij rug-, knie- of heupklachten kun je deze houding beter overslaan. Ook is het niet verstandig de Gedraaide Driehoek te beoefenen als je zwanger bent of last hebt van een lage bloeddruk, hoofdpijn of slapeloosheid. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Heb je last van je nek in deze houding, of kun je de balans niet vinden? Kijk dan niet naar de bovenste hand, maar blijf richting de mat kijken.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief