houding

Staande Hand-naar-Teen-Strekking

Utthita Hasta Padangusthasana

Het effect van de Staande-Hand-naar-Teen-Strekking


De Staande-Hand-naar-Teen-Strekking is een oefening in balans en verlengt de beenspieren omdat je deze optimaal strekt. Versterkt de enkels  en dijbenen van het staande been. Deze moet namelijk hard werken en sterk genoeg zijn.

staande-hand-naar-teen-strekking-1200

Zo beoefen je de Hand-naar-Teen-Strekking

  • Sta stevig in de Berg (Tadasana). Voeten staan stevig op de grond en je voelt het contact met de grond. Tegelijk breng je het kruintje van je hoofd richting de hemel. Je staat mooi recht en voelt je centrum.
  • Breng nu het gewicht op je linkerbeen, maak deze sterk door de voorkant van je dijbeen aan te spannen en buitenkant dijbeen naar binnen te draaien, en til dan je rechterbeen op door de knie te buigen en deze naar je buik te brengen.
  • Pak met je rechter duim, wijs- en middelvinger je rechter grote teen vast . Lukt dit niet door stijve hamstrings, gebruik dan een yoga-riem, maak een lus en breng deze onder de voetzool.
  • Je rug is nu rond, het standbeen houd je iets gebogen.
  • Adem rustig door en strek voorzichtig je rug weer.
  • Breng je rechterbeen langzaam naar voren tot het gestrekt is; de rug blijft recht en de heup blijft laag.
  • Doe hetzelfde met je andere been.

 

Wanneer aanpassen of oppassen bij de Staande Hand-naar-Teen-Strekking?

Pas op als je een blessure hebt of last hebt van je lage rug.

Als je beginner bent is het waarschijnlijk erg zwaar om je been lang omhoog te houden. Om de pose goed te kunnen voelen kan het erg helpen om de voet van het opgetilde been stevig tegen de muur te duwen. Het draagt ook bij aan het opbouwen van je kracht.

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement