Frog (Yin)

Mandukasana

Frog is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van Frog

De Frog is een intense liesopener. Deze houding is een lichte achteroverbuiging en creëert lichte compressie in de onderrug. De houding heeft een positief effect op de spijsvertering en verlicht (menstruatie)krampen.

De druk aan de binnenkant van de benen stimuleert de milt-, lever- en niermeridianen. Als je de armen in deze houding helemaal naar voren brengt, wordt het bovenlichaam gemasseerd en stimuleert de houding ook de hart-, long- en de dunne- en dikkedarmmeridianen.

 

Zo kom je in de Frog

  • Start in de Kindhouding.
  • Laat de handen helemaal naar voren glijden.
  • Breng dan langzaam de knieën uit elkaar, zodat de heupen in lijn zijn met de knieën. De voeten zijn bij elkaar. Als je geen stretch voelt, breng de knieën dan verder uit elkaar.
  • Als je comfortabel bent in de houding, ga dan verder door de voeten ever ver uit elkaar te brengen als de knieën.
  • Blijf 3 tot 5 minuten in de houding, of zo lang als prettig voelt.

De houding aanpassen

Heb je gevoelige knieën? Plaats er dan dekentjes of kussentjes onder, zodat je kunt ontspannen in de houding.

Als je last hebt van rugklachten, kun je deze houding beter overslaan.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Word leniger, ontspannen en kom in balans
bekijk de training
 

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka