houding

Frog (Yin)

Mandukasana

Frog is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van Frog

De Frog is een intense liesopener. Deze houding is een lichte achteroverbuiging en creëert lichte compressie in de onderrug. De houding verbetert tevens de spijsvertering en verlicht (menstruatie)krampen.

De druk aan de binnenkant van de benen stimuleert de milt-, lever- en niermeridianen. Als je de armen in deze houding helemaal naar voren brengt, wordt het bovenlichaam gemasseerd en stimuleert de houding ook de hart-, long- en de dunne- en dikkedarmmeridianen.

 

Zo kom je in de Frog

  • Start in Kindhouding.
  • Laat de handen helemaal naar voren glijden.
  • Breng dan langzaam de knieën uit elkaar, zodat de heupen in lijn zijn met de knieën. De voeten zijn bij elkaar. Als je geen stretch voelt, breng de knieën dan verder uit elkaar.
  • Als je comfortabel bent in de houding, breng dan de voeten dan ever ver uit elkaar als de knieën.
  • Blijf 3 tot 5 minuten in de houding.

De houding aanpassen

Heb je gevoelige knieën? Plaats er dan dekentjes of kussentjes onder, zodat je kunt ontspannen in de houding.

Als je last hebt van rugklachten, kun je deze houding beter overslaan.

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka