Liggende Held

Supta Virasana

De Sanskriet naam voor de Liggende Held is Supta Virasana, afgeleid van de woorden Supta (liggend), Vira (held) en Asana (houding). Deze houding wordt ook wel Zadelhouding genoemd.

Het effect van de Liggende Held

Deze houding stretcht het buikgebied, de dijen, heupen, knieën en enkels. Tegelijkertijd stimuleert de Liggende Held de onderrug, wat kan helpen bij rugklachten. Door de armen in deze houding boven het hoofd te brengen, opent de houding ook de borst en het schoudergebied. De Liggende Held verbetert de spijsvertering en gaat menstruatieklachten tegen. Dit is een gevorderde asana die open heupen en veel oefening vergt. Beoefen deze houding daarom met voorzichtigheid en onder toezicht van een ervaren yogadocent.

Zo oefen je de Liggende Held

  • Ga op je knieën zitten en leg een kussen of deken in de lengte achter je.
  • Houd de knieën bij elkaar en plaats je voeten zo ver uit elkaar dat je tussen je voeten kunt gaan zitten.
  • Komen je zitbotten niet gemakkelijk op de grond of geeft deze houding veel spanning in je knieën? Ga dan op een kussen of blok zitten.
  • Zet je vingertoppen naast je op de grond en til je borst op.
  • Houd de buikspieren aangespannen, zodat je de rug niet hol trekt.
  • Op een uitademing leun je naar achteren, en steunend op de handen en onderarmen ga je achterover liggen op het kussen. Voel dat je hele rug wordt ondersteund.
  • Gebruik eventueel kussen om je bovenbenen in de grond te blijven drukken.
  • Je bovenbenen blijven parallel aan elkaar, de knieën niet wijder dan heupbreedte.
  • Zorg dat je de rug lang maakt en niet hol trekt.
  • Blijf 1 à 2 minuten in de houding. Als je haar vaker beoefent, kun je langer blijven liggen.
  • Til op een inademing de borst op door op je ellebogen te steunen. Je hoofd komt als laatste omhoog.
  • Zit je weer rechtop, dan plaats je de handen voor je en til je billen op.
  • Kruis je enkels en ga in kleermakerszit zitten.

De houding aanpassen

Dit is een gevorderde asana die open heupen en veel oefening vergt. Daarom moet deze houding met voorzichtigheid en alleen onder toezicht van een ervaren yogadocent worden geoefend. Oefen eerst de Heldhouding voordat je het bovenlichaam naar beneden brengt.

Bij rug-, knie- en enkelklachten kun je deze houding beter overslaan. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka