Liggende Held

Supta Virasana

Effect
Helpt bij rugklachten, verbetert de spijsvertering.

  • Ga op je knieën zitten en leg een kussen of deken in de lengte achter je.
  • Houd de knieën bij elkaar en plaats je voeten zo ver uit elkaar dat je tussen je voeten kunt gaan zitten.
  • Als je zitbotten niet gemakkelijk op de grond komen, of als deze houding veel spanning in de knieën geeft, ga dan op een kussen of blok zitten.
  • Zet je vingertoppen naast je op de grond en til je borst op.
  • Houd de buikspieren aangespannen, zodat je de rug niet hol trekt.
  • Op een uitademing leun je naar achteren, en steunend op de handen en onderarmen ga je achterover liggen op het kussen. Voel dat je hele rug wordt ondersteund.
  • Als het moeilijk is om je bovenbenen in de grond te blijven drukken, gebruik dan één of meer extra kussens.
  • Je bovenbenen blijven parallel aan elkaar, de knieën niet wijder dan heupbreedte.
  • Zorg dat je de rug lang maakt en niet hol trekt.
  • Blijf 1 à 2 minuten in de houding. Als je haar vaker beoefent, zal je merken dat je langer kunt blijven liggen.
  • Til op een inademing de borst op door op je ellebogen te steunen. Je hoofd komt als laatste omhoog.
  • Zit je weer rechtop, dan plaats je de handen voor je en til je billen op.
  • Kruis je enkels en ga in kleermakerszit zitten.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Word leniger, ontspannen en kom in balans
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka