Halve Maan

Halve Maan

Ardha Chandrasana

De Sanskriet naam voor de Halve Maanhouding is Ardha Chandrasana, afgeleid van de woorden Ardha (halve), Chandra (maan) en Asana (houding).

Het effect van de Halve Maan

Deze balanshouding versterkt de benen, enkels, buik, billen en rug en stretcht de liezen, hamstrings, kuiten, schouders en borst. De Halve Maanhouding opent de longen en verdiept de ademhaling, daarom heeft deze houding een stressverlagende werking. Deze houding maakt de rugspieren soepeler en verlicht sommige soorten rugpijn. In deze houding train je bovendien je coördinatie en balans.

Hoe doe je de Halve Maan?

  • Ga rechtop staan met je voeten op schouderbreedte.
  • Draai je linkervoet 90 graden en stap er verder mee uit.
  • Buig dan door naar links met een gebogen linkerknie.
  • Laat je linkerhand op de grond, of op een blok, rusten en breng vervolgens het gewicht op de linkervoet.
  • Zet je rechterhand in je zij zodat je je borst opent.
  • Til je rechterbeen gestrekt op en strek je rechterarm naar het plafond; je borst opent zich verder. Blijf rustig doorademen.
  • Om uit de houding te komen zet je de rechterhand weer op je heup en je rechtervoet weer op de grond.
  • Herhaal de houding vervolgens aan de andere kant.

De houding aanpassen

Bij knie-, heup- of enkelblessures kun je deze houding beter overslaan. Wees ook voorzichtig als je last hebt van hoofdpijn, een lage bloeddruk of als je kampt met slapeloosheid. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Vind je het lastig om balans te houden in deze houding? Gebruik dan een muur ter ondersteuning. Een yogablok kan helpen om meer lengte te creëren in het lichaam.

Als je nekklachten hebt, kijk dan niet naar de hand, maar houd de nek lang en kijk omhoog.

Video: zo doe je de Halve Maan

Wil je deze houding thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.


Training

Yoga voor beginners

Begin met yoga (of verbeter je practice) Weet je niet goed hoe je moet beginnen met yoga of weet je niet zeker of yoga bij jou past? Of wil je leren om de yogahoudingen beter uit te voeren? Dan is de ...
Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief