houding

Kraanvogel

Bakasana

Effect
Versterkt je core en armspieren, een oefening in balans.

  • Begin in de Berghouding (Tadasana), met je voeten bij elkaar, en kom in hurkzit.
  • Lukt het niet om je voeten plat op de grond te zetten, dan kun je een opgerolde handdoek onder je hielen leggen.
  • Spreid je knieën een beetje en strek de armen naar voren.
  • Plaats beide handen met gespreide vingers vooruit, stevig op schouderbreedte voor je voeten.
  • Buig je armen zo dat de ellebogen naar buiten wijzen.
  • Concentreer je op een punt op de vloer, zo’n halve meter voor je.
  • Adem in, til je hielen omhoog en hef billen op (vrij hoog gevoel), dan buigt je bovenlichaam vanzelf al wat naar voren.
  • Plaats dan tijdens een uitademing je knieën op je bovenarmen, zo dicht mogelijk bij je oksels.
  • Span je buik aan en maak je rug helemaal rond.
  • Nu je tenen van de vloer zijn, balanceer je op je armen, polsen en vingers.
  • Breng vervolgens je benen bij elkaar, zodat de tenen elkaar raken.
  • Adem rustig door en blijf een poosje in deze houding staan.
  • Ben je goed in balans, probeer dan je armen wat verder door te strekken en je benen tegen je billen te drukken.
  • Kom uit de houding door – op een uitademing – langzaam je hoofd weer omhoog te brengen en je voeten naar de vloer te laten zakken, tot je terug bent in de beginpositie, de hurkzit.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka