Zo helpt yoga bij depressie

  • Leestijd: 3 minuten
  • Elsa Govaarts

Even een dip, beetje down, somber; dát gevoel kennen we allemaal. Zeker in dit heftige jaar. Maar bij een depressie is er meer aan de hand. Het goede nieuws: wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat yoga kan helpen om sombere gevoelens buiten de deur te houden.

yoga helpt bij depressie

Eén op de vijf mensen krijgt er in zijn of haar leven een keer mee te maken. Je voelt je dan langer dan twee weken achter elkaar bijna dagelijks somber en ervaart minder interesse of plezier in de dingen om je heen. Hoe depressie ontstaat? Het is een ingewikkelde mix van aanleg en externe factoren. Ben je geneigd veel te piekeren en heb je veel zelfkritiek, bijvoorbeeld op je uiterlijk of je prestaties, loop je meer kans op een depressie. Ook zijn er aanwijzingen dat veel ‘in je hoofd zitten’ – piekeren, dus – en niet in contact staan met je lichaam de kans vergroot.

Van depressie naar meer zelfcompassie

Gezondheidszorgpsycholoog en yogadocent Nina Vollbehr doet al bijna twintig jaar aan yoga. Ze merkte keer op keer hoe het haar hielp om minder te piekeren en milder te zijn voor zichzelf. Dit inspireerde haar om een onderzoek te starten naar het effect van yoga op jonge vrouwen die werden behandeld voor depressie, met gesprekstherapie en/of medicatie. Ze ontwikkelde een training van negen weken, bestaande uit Hatha yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en meditatie. Wat bleek? Yoga hielp de deelnemers aantoonbaar om meer ‘uit hun hoofd te komen’ en meer contact te krijgen met hun lichaam. Daarbij waren ze beter in staat tot zelfcompassie: met een vriendelijke blik naar jezelf kijken. Na een jaar had 37 procent van de niet-yogagroep nog een depressie, tegenover 23 procent van de yogi’s. Daarmee waren overigens niet meteen alle depressie-gerelateerde klachten verdwenen, maar van een officiële depressie was geen sprake meer.

Yoga en de zorgverzekering

Ondanks de gezondheidsvoordelen van yoga bij depressie wordt het als behandeling niet vergoed door je zorgverzekering. Wel valt mindfulness onder de basisverzekering bij behandeling van depressies. Ook is het aan te raden om uit te zoeken welke zorgverzekeraars de beste aanvullende verzekering hebben. In het geval burn-out klachten kun je uitzoeken welke aanvullende verzekering mindfulness vergoedt. Ook kun je je bijvoorbeeld aanvullend verzekeren voor alternatieve geneeswijzen zoals Ayurveda, waar yoga een onderdeel van is. En er zijn oefentherapeuten die gebruikmaken van yogaoefeningen in hun behandelingen.

Vergelijken op Independer

Independer is de grootste zorgvergelijker van Nederland. Via de vergelijkingssite kun je verschillende zorgverzekeraars met elkaar vergelijken en kijken welke het beste aansluit bij jouw zorgbehoeften. Sinds 12 november kun je hier vinden wat er allemaal verandert in 2022 en kun je je zorgverzekering vergelijken en afsluiten.

Ben je benieuwd welke alternatieve geneeswijzen worden vergoed? Dan vind je hier meer informatie. Heb je al een behandeling op het oog? Zoek je gekozen zorgaanbieder dan op via Independer en kijk met welke zorgverzekering die zorgaanbieder een contract heeft. Als je geïnteresseerd bent in de behandelmogelijkheden van mindfulness, lees je hier meer over de vergoeding.

Delen via:
14 december 2021

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief