Yoga-oefeningen om je concentratie te verbeteren

  • Leestijd: 2 minuten
  • Saskia Grootegoed

Heb jij een vraag over yogafilosofie, asana’s of pranayama? Vragen van lezers worden behandeld door ons panel. Dit keer: ‘Mijn gedachten gaan vaak alle kanten op, zeker als ik probeer te mediteren. Is er een vorm van yoga die helpt om te leren focussen?’ Docent meditatie en pranayama Dhyan Meinoud Rijnen weet raad.

concentratie oefeningen yoga

Yoga voor concentratie

‘Concentratie en alertheid zijn belangrijk als je je geest wilt focussen. Probeer eens een yogales waarin ook pranayama oefeningen worden gedaan. Je concentreert je dan op de ademhaling, vaak een goede eerste stap. Ook Yoga Nidra kan goed werken; daarbij concentreer je je op verschillende delen van het lichaam. Zelf vind ik het reciteren van mantra’s de beste methode om de concentratie te verbeteren. Het is een eeuwenoude techniek die in verschillende tradities wordt beoefend. Herhaal in gedachten een mantra of een woord waarbij je je prettig voelt. Een mala geeft houvast. Telkens als je in gedachten de mantra zegt, schuif je een kraal van deze ketting door, totdat je alle 108 kralen van de ketting hebt gehad. Het voordeel van het reciteren van mantra’s is dat je het altijd en overal kunt doen. Dus ook in de rij bij de supermarkt.’

Yoga-oefeningen om je concentratie te verbeteren


Verbeter je concentratie: ‘3 Pranayama oefeningen’


Probeer een mantra: ‘Zing mee met deze klassieke mantra’


Leer meer over mantra’s: ‘Mantra als onderdeel van yoga’


Welke yoga oefeningen doe jij om je focus en concentratie te verbeteren? We vinden het leuk om jullie ervaringen te lezen. Deel het hieronder in een reactie!


Delen via:
24 maart 2021 | Laatst gewijzigd op 25 maart 2021
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief