Yogaoefeningen voor als je herstelt van het coronavirus

  • Leestijd: 2 minuten
  • Saskia Grootegoed

Heb jij een vraag over yogafilosofie, asana’s of pranayama? Vragen van lezers worden behandeld door ons panel. Dit keer: ‘Ik ben flink ziek geweest van het coronavirus. Kan yoga me helpen bij het herstelproces?‘ Sabine Geerts, yogatherapeut, weet raad.

Yogaoefeningen coronavirus

Yogaoefeningen als je herstelt van het coronavirus

‘Na corona is je conditie vaak slecht en heb je weinig energie. De adem­halingsspieren zijn verslapt, je lichaam voelt beurs en misschien was je angstig over het ziek zijn. Yoga helpt op al deze punten. Deze oefening versterkt de ademhalingsspieren en helpt ontspannen: adem rustig in door je neus, tuit je lippen en adem langzaam alle lucht uit door je mond. Ook met de Kat-koe- houding stretch je de ademhalingsspieren. Beweeg rustig en forceer de ademhaling niet. Als het lukt adem je in als je de rug hol maakt en uit als je de rug bolt. Om de spier- en gewrichtspijn uit je lijf te krijgen, draai je de polsen, nek, schouders, heupen, knieën en enkels los. Eindig door liggend je spieren een voor een vijf seconden aan te spannen en weer los te laten. Uit onderzoek blijkt dat dit de slaap verbetert. Zoek hulp als je klachten niet overgaan.’


Verruim en reinig je ademhaling met de 4-7-8-ademhaling


Stretch de ademhalingsspieren met de Kat-Koehouding


Maak rustig je spieren en gewrichten los met deze Slow Flow


Hoe zorg jij voor jezelf als je ziek bent geweest? Deel jouw ervaring in een reactie!


Delen via:
4 november 2021 | Laatst gewijzigd op 4 november 2021
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief