Yoga-oefeningen bij een lage bloeddruk

  • Leestijd: 2 minuten
  • Saskia Grootegoed

Heb jij een vraag over yogafilosofie, asana’s of pranayama? Vragen van lezers worden behandeld door ons panel. Dit keer: ‘Onlangs ben ik bevallen. Tijdens mijn zwangerschap had ik een heel lage bloeddruk, en die heb ik nog steeds. Ik heb vaak last van duizeligheid en een zwak en licht gevoel. Zijn er yogahoudingen bij een lage bloeddruk die helpen?‘ Yogadocent Monique van Leeuwen weet raad.

yoga lage bloeddruk

Yoga bij een lage bloeddruk

‘Probeer samen met je huisarts te ontdekken wat je lage bloeddruk veroorzaakt. Een tekort aan vitamine B12 en foliumzuur, medicijngebruik of bijvoorbeeld schildklierproblemen kunnen een oorzaak zijn. Hoewel de beroemde yogameester Iyengar omgekeerde houdingen en zittende twists voorschreef, is het niet verstandig die te doen zonder goede begeleiding. Kijk daarom samen met een ervaren yogadocent wat in jouw geval werkt. Heb je tijdens de les snel last van duizeligheid? Zorg ervoor dat je vooraf voldoende zout en vocht binnen hebt. Kom na een staande vooroverbuiging of een omgekeerde houding niet te snel omhoog.

De Vuurademhaling, Kapalabhati, is een pranayama die kan helpen om jezelf te activeren. Het is een versnelde, krachtige en diepe ademtechniek die je onder begeleiding van een goede docent kunt leren. Tijdens deze oefening stijgt de bloeddruk. Heb je onderweg last van duizeligheid? Ga dan zitten of hurk in yogi squat. Of span je vuisten en flink billen aan; dit verhoogt de bloeddruk snel.

Een fijne houding die je makkelijk thuis kunt doen is de Gebroken Kaars: met je benen omhoog tegen de muur. Leg bij een gevoelige onderrug een dekentje of kussen onder je bekken. Zorg dat je lekker ligt en ontspan schouders, nek, gezicht en mond. Geef je over en blijf zeker vijf tot tien minuten liggen. Om uit de houding te komen, laat je eerst in een paar ademhalingen je knieën naar je toe zakken en dan rol op je zij. Blijf zo nog even liggen voordat je heel rustig omhoogkomt.’

Yoga-oefeningen als je snel duizelig bent


Activeer jezelf: ‘Pranayama voor hogere bloeddruk’


Een fijne houding: ‘Laat het bloed stromen’


Voor als je duizelig bent: ‘Aarden in de yogi squat’


Welke yoga oefeningen doe jij bij een lage bloeddruk? We vinden het leuk om jullie ervaringen te lezen. Deel het hieronder in een reactie!


Delen via:
15 april 2021
Training

De kracht van ademen

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief