Je bent hier: Home / Oefeningen / Sleeping Swan (Yin)

houding

Sleeping Swan (Yin)

Yin Yogahouding

Het effect van Sleeping Swan


Sleeping Swan is een houding die onder andere in de Yin yoga wordt gebruikt. Hier beschrijven we de houding dan ook volgens de Yin traditie. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. En typerend voor Yin yoga is dat je langer in een houding blijft, zo kan  levensenergie beter gaan stromen via een netwerk van energie kanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke houding werkt op één of meer meridianen, een kennis die komt uit de Traditionele Chinese Geneeskunde.

Sleeping Swan geeft een opening in de heup en een diepe stretch aan de heupflexoren en quadriceps.

 

Op welke meridianen werkt Sleeping Swan?

Zowel de lever- al niermeridiaan wordt aangeraakt, deze lopen door de binnen liezen. De maag- en milt meridiaan aan de bovenkant van het been en de galblaasmeridiaan via het buitenste been. En als laatste wordt via de onderrug boog ook de blaasmeridiaan gestimuleerd.

 

 

Sleeping Swan (Yin)

Zo kom je in Sleeping Swan

          • Kom op handen en knieën en breng je rechterknie tussen de handen en leun naar rechts.
          • Voel of je knie goed voelt, zo ja, dan flex je je voet en breng je deze langzaam naar voren.
          • Breng jezelf weer terug in het midden, krul de tenen onder van achterste been en breng het been nog wat naar achteren.
          • Breng het been zoveel naar achteren, dat de rechterbil de grond raakt, of bijna raakt.
          • Flex de voorste voet en breng het bovenlichaam langzaam naar de grond.
          • Blijf hier 1 tot 3 minuten.
          Wanneer aanpassen of oppassen?
          Pas erg op in deze pose wanneer je last hebt van de meniscus of andere knieblessures.
          Om de knie te beschermen kun je het beste de voet geflext houden voordat je naar voren komt.