Gestrekte Vooroverbuiging

prasarita padottanasana

De Sanskriet naam voor de Gestrekte Vooroverbuiging is Prasarita Padottanasana, afgeleid van de woorden Prasarita (uitgestrekt), Pada (voet), Ut (intens), Tan (strekking) en Asana (houding). Deze houding wordt ook wel de spreidstand of de Staande Hoekhouding genoemd.

Het effect van de Gestrekte Vooroverbuiging

Deze vooroverbuiging versterkt de schouders en borst en stretcht de liezen, hamstrings en rug. De Gestrekte Vooroverbuiging kalmeert de geest en verbetert de doorbloeding in de hersenen. Daarom biedt deze houding verlichting bij vermoeidheid, stress, hoofdpijn en sommige soorten rugpijn. Prasarita Padottanasana kent verschillende armvariaties: de vingers ineengestrengeld achter de rug, de handen op de heupen of enkels of de handen op de rug in gebedspositie.

Zo doe je de Gestrekte Vooroverbuiging

  • Ga staan met je voeten op heupbreedte.
  • Strek je armen naar achteren en strengel je vingers in elkaar, je borstkas naar voren. Als dit oncomfortabel is kun je de handen ook op de heupen plaatsen.
  • Adem uit en buig vanuit de heupen naar voren terwijl je je armen zo ver mogelijk omhoog strekt, zonder dat je te veel druk uitoefent op de armen. Houd de rug zo lang mogelijk.
  • Kom op een inademing omhoog en laat je handen op je billen rusten.
  • Buig op de volgende uitademing weer naar voren. Herhaal deze beweging tot vijf keer.
  • De laatste keer dat je vooroverbuigt, blijf je ongeveer tien tot vijftien ademhalingen in de houding staan.
  • Kom daarna op een inademing omhoog.
  • Sta een moment stil en wees je bewust van je lichaam.

De houding aanpassen

Bij heup-, rug- en schouderklachten klachten kun je deze houding beter overslaan. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Als het niet lukt om voorover te buigen en de handen richting te vloer te brengen zonder de rug te bollen, kun je yogablokken of een stoel gebruiken ter ondersteuning.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 
Krijg nu een yogareismat cadeau bij je abonnement

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief