houding

Eye of the Needle (Yin)

Yin yogahouding

Het effect Eye of the Needle 


Eye of the Needle is een houding die onder andere in de Yin yoga wordt gebruikt. Hier beschrijven we de houding dan ook volgens de Yin traditie. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. En typerend voor Yin yoga is dat je langer in een houding blijft, zo kan  levensenergie beter gaan stromen via een netwerk van energie kanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke houding werkt op één of meer meridianen, een kennis die komt uit de Traditionele Chinese Geneeskunde.

Op welke meridiaan werkt Eye of the Needle?

Eye of the Needle is een perfecte heupopener en zorgt ervoor dat de galblaas- en lever meridiaan weer gaat stromen. Je werkt in deze pose namelijk op het acupressuur punt dat deze meridianen stimuleert. Daar geef je compressie en ontspant vervolgens. Je kunt de stroming ook voelen. De twee meridianen die Eye of the Needle aanspreekt zijn belangrijk voor een gezonde balans en uiting van emoties. En zijn ook belangrijk voor de gezondheid van je spieren en pezen. Verder geeft de houding ook gewoon een goede stretch aan je heupen en hamstrings. En wordt daarom ook regelmatig als cooling down stretch na het sporten gebruikt.

Eye through the Needle (Yin)

Zo kom je in Eye of the Needle

    • Kom in een liggende houding, voeten op de grond, knieën gebogen richting het plafond.
    • Blijf hier 1 minuut en word je bewust van je adem.
    • Pak je rechter enkel en breng deze tegen je linker knie.
    • Vervolgens omarm je je linker dijbeen. Gaat dit je gemakkelijk af, dan kun je een stapje dieper in de stretch komen en de linker knie omarmen.
    • Blijf 3 tot 5 minuten in de houding.
    • Doe vervolgens de andere kant.

 

Eye of the Needle: wanneer oppassen of aanpassen?

Heb je last van je knieën of een blessure, doe deze houding dan niet.

Zorg ervoor dat er een heel lichte, natuurlijke curve blijft in de onderrug, dus vermijd het platdrukken van de onderrug in de mat.

 

 

 

 

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka