houding

Ploeg

Halasana

Effect van de Ploeg

De Ploeg heeft een vitaliserend effect. De houding maakt de rug soepeler en jeugdiger en bevordert de spijsvertering. Je buik, heupen en benen worden slanker. De oefening activeert de bloedsomloop en voedt de wortels van de zenuwen in de rug. Ook werkt de houding positief op het gemoed: hij wordt niet voor niets gebruikt in series tegen depressie. Kortom: de Ploeg, die vaak samengaat met de Kaars (Sarvangasana), heeft vele positieve effecten. In series van bijvoorbeeld de bekende docent B.K.S. Iyengar is dit duo dus niet weg te denken!

  • Vanuit de Kaars laat je op een uitademing beide benen gestrekt en gelijktijdig achter je hoofd naar beneden zakken.
  • Zet je tenen op de grond.
  • Strek je armen achter je rug en strengel de vingers ineen.
  • Druk je romp omhoog en duw de hielen verder van je af.
  • Houd je rug recht tijdens deze houding.
  • Adem diep naar je buik.
  • Blijf één à twee minuten zo liggen.
  • Breng de benen weer omhoog en kom op dezelfde wijze uit de houding als bij de Kaars.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

De basis voor iedere yogi

  • Artboard 1Leer de basis in 14 videolessen
  • Artboard 1De belangrijkste yogahoudingen
  • Artboard 1Inclusief 3 maanden Yogatv

bekijk de training
Nu
€ 99,-
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka