Locust

Locust

Salabhasana

De Sanskriet naam voor de Locust is Salabhasana, afgeleid van de woorden en Asana (houding). Deze houding wordt ook wel de Omgekeerde Boot (Vipareet Naukasana) genoemd.

Het effect van de Locust

Deze versterkende houding traint de rug, armen, benen en buikspieren, verlengt de torso en opent de schouders. De Locust geeft een open en licht gevoel en stimuleert de bloedcirculatie, met name in het buikgebied. Daarmee is het een vitaliserende houding die vermoeidheid, stress en constipatie tegengaat. Ook is deze houding een remedie tegen sommige soorten milde rugpijn, maar vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent. Deze houding traint de dipere corespieren, daarom is de Locust een goede voorbereiding op uitdagende (balans)houdingen zoals de Zijwaartse Kraanvogel.

 

Zo oefen je de Locust

  • Kom via een Zonnegroet naar de Hoge Plank, zak langzaam naar beneden en ga liggen op je buik.
  • Strek je benen ver naar achteren alsof je met de zolen van je voeten iets wegduwt, strek je armen juist ver naar voren. Een andere optie is om de armen naar achter te brengen en de borst verder te openen.
  • Trek je navel in richting je ruggengraat om je core te versterken.
  • Lift dan alles zoveel mogelijk omhoog: benen, heupen, bovenlichaam, armen, hoofd. Kijk voor je.
  • Blijf volledig doorademen – als je niet goed kunt doorademen, kom dan iets lager. Je adem is de graadmeter.
  • Herhaal 2 tot 3 keer en eindig in de Kindhouding.

De houding aanpassen

Bij rug- of schouderklachten kun je deze houding beter overslaan. Ook is het niet verstandig deze houding te beoefenen als je zwanger bent. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Ben je meer gevorderd? Probeer dan de dijen en de borst verder omhoog te brengen en kijk omhoog.

Training

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Ervaar je een constante druk op werk? Heb je zorgen om je gezondheid of toekomst? Misschien slaap je slecht of...
Delen via:

Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief