Duif of Halve Duif

Ardha Kapotasana

De Sanskriet naam voor de (Halve) Duif is Ardha Kapotasana, afgeleid van de woorden Ardha (halve), Kapota (duif) en Asana (houding). Dit is een toegankelijkere variant van de Duifhouding, waarbij je de achterste voet in een achteroverbuiging richting het hoofd brengt.

Het effect van de Halve Duif

Deze houding opent de heup en stretcht de heupflexoren, liezen, psoas en quadriceps. Ook vergt de houding een krachtige core om de heupen recht te houden. De Duif verbetert de doorbloeding in het bekken en de eierstokken, zodat je aardt en spanningen loslaat. Deze houding heeft daarom zowel invloed op je energiepeil en als op je emotionele balans. Deze houding werkt op de diepere weefsels, daarom is het mogelijk dat emoties als angst, woede of verdriet aan de oppervlakte komen. Adem diep in en laat de emoties los op de uitademing.

Hoe kom je in de Halve Duif?

  • Breng vanaf een neutrale Katpositie je rechterbeen gebogen naar voren tot je rechterhiel vóór je linkerlies ligt.
  • Je linkerbeen glijdt naar achteren, zo plat mogelijk op de grond. Houd de heupen op één lijn.
  • Plaats de handen vóór je gebogen been en kom op een inademing op de vingertoppen omhoog.
  • De schouders zijn laag en naar achteren gericht.
  • Op een uitademing buig je naar voren, tot je voorhoofd op de grond rust.
  • In deze houding raken de heupen doorbloed en versterkt, en masseer je de eierstokken.
  • Doe deze beweging twee keer dynamisch of blijf gedurende tien ademhalingen in de houding.
  • Wissel vervolgens van kant.

De houding aanpassen

Sla deze houding over bij knieblessures. Een alternatief voor deze houding is Eye of the Needle.

Om de knie te beschermen, kun je het beste de voet geflext houden voordat je voorover buigt.


Video: zo doe je de (Halve) Duif

Wil je de Duif thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

 

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Yoga, meditatie en pranayama
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka