Dragon (Yin)

Anjaneyasana

Dragon is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van Dragon

De Dragon, of Draakhouding, is een diepe heup- en liesopener. De houding stretcht de achterkant van de benen, de heupflexoren en de quadriceps en kan uitdagend en confronterend zijn. Deze houding kent vele variaties en kan gemakkelijk worden aangepast naar eigen niveau.

In de Dragon worden de maag- en miltmeridiaan gestimuleerd, met als resultaat een betere emotionele balans.

 

Dragon (Yin)

Zo kom je in Dragon

  • Kom in de Neerwaartse Hond of op handen en knieën.
  • Plaats dan een voet tussen de handen.
  • Breng de voet verder naar voren, zodat de knie recht boven de enkel is.
  • Schuif de achterste knie zo ver naar achteren als je kunt, maar zorg ervoor dat de heupen op één lijn bijven.
  • De handen zijn aan beide zijden van de voet.
  • Wil je de houding intenser maken, leg je handen dan op je voorste dijbeen en voel het verschil.
  • Je kunt kiezen ook voor de twist-variatie, zoals op de foto hierboven.
  • Een andere optie is om verder naar beneden te komen en de ellebogen naar de mat te brengen aan de binnenzijde van het voorste been. Deze variatie wordt ook wel de Gecko genoemd.
  • Blijf 3 tot 5 minuten in de houding en wissel van kant.

De houding aanpassen

Bij gevoelige knieën kun je het beste een dekentje plaatsen onder de knieschijf, zodat je beter kunt ontspannen.

Wees voorzichtig bij gevoelige of geblesseerde enkels, omdat in deze houding veel compressie ontstaat op de voorste enkel. Onder de achterste enkel kun je eventueel een dekentje leggen als ondersteuning.

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Word leniger, ontspannen en kom in balans
bekijk de training
 

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka