houding

Dragon (Yin)

Yin yogahouding

Het effect van Dragon


Dragon is een houding die onder andere in de Yin yoga wordt gebruikt. Hier beschrijven we de houding dan ook volgens de Yin traditie. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. En typerend voor Yin yoga is dat je langer in een houding blijft, zo kan  levensenergie beter gaan stromen via een netwerk van energie kanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke houding werkt op één of meer meridianen, een kennis die komt uit de Traditionele Chinese Geneeskunde.

De Dragon of Draakhouding is een diepe heup- en liesopener. De houding stretcht de achterkant van de benen, de heupflexoren en de quadriceps. Het kan een uitdagende en confronterende houding zijn.

Op welke meridianen werkt Dragon?

De maag-, en milt meridiaan wordt aangesproken. En hiermee werk je onder andere op het vergroten van emotionele balans.

 

Dragon (Yin)

Zo kom je in Dragon

    • Kom in de Neerwaartse hond of kom op handen en knieën.
    • Plaats dan een voet tussen de handen.
    • Loop de voet net zover naar voren, totdat de knie recht boven de enkel staat.
    • Schuif de achterste knie zover naar achteren als je kunt.
    • Houd de handen aan beide zijde van de voet.
    • Wil je de houding intenser maken, leg je handen dan op je voorste dijbeen en voel het verschil.
    • Je kunt kiezen ook voor de twist-variatie zoals op de foto hierboven.
    • Houd de houding 3 tot 5 minuten aan.

Dragon: wanneer aanpassen of oppassen?

Bij gevoelige knieen plaats je een dekentje onder de knieschijf, zodat je beter kunt ontspannen.

Wees erg voorzichtig bij gevoelige of geblesseerde enkels. Er komt veel compressie op de voorste enkel, dus ga hier minder diep. Onder de achterste enkel kun je altijd een dekentje leggen als ondersteuning.