nietgratis
Zo doe je de … Shoelace

Zo doe je de … Shoelace

1.548 weergaven
Bewaar als favoriet

Een van de mooie effecten van Yin yoga is dat één enkele houding soms al kan voelen als een hele les: Shoelace bijvoorbeeld. Doe hem in een korte pauze, als je wakker wordt of voor het slapen gaan en voel wat deze houding voor je betekent. Yin yogadocent José de Groot legt hem je stap voor stap uit. Neem er de tijd voor!

Typisch Yin

Shoelace is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van Shoelace

Shoelace is een diepe heupopener. Als je vooroverbuigt, ontlast deze houding ook de onderrug. De lever-, nier- en galblaasmeridiaan worden aangesproken in deze intense pose. Als je vooroverbuigt in Shoelace, wat niet noodzakelijk is om het effect van deze houding te voelen, ontstaat ook compressie in de blaas en de maag. Deze vooroverbuiging heeft een diep kalmerend effect. Er kunnen veel emoties vrijkomen (en worden bevrijd!) als je hem doet.

Over José de Groot

José de Groot was een van de eerste docenten die Yin yoga in Nederland introduceerde. Inmiddels leidt José teacher trainingen, retreats en fertiliteitsworkshops. Én ontwikkelde ze met ons een online pre-teacher training!

Dankzij Yin yoga en meditatie laat José zich niet meer zo snel beïnvloeden door factoren van buitenaf. Op de mat leerde ze te observeren en voelen, waardoor ze (negatieve) emoties nu ook náást de mat los kan laten. Lees meer over José op haar docentpagina of volg haar op @yosedegrootyogatreat.

6 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief