Cobra

Bhujangasana

Effect
Geeft de buikorganen en nieren een diepe massage. Geeft verlichting bij stress en vermindert vermoeidheid.

Hoe doe je de Cobra?

  • Ga languit op je buik liggen met je voorhoofd op de grond.
  • Leg de bovenkant van je tenen tegen de grond.
  • Je handen staan stevig in de grond, aan weerszijden van je borst onder je schouders.
  • De grote tenen en de hielen zijn dicht bij elkaar.
  • Duw het schaambeen goed in de grond en duw je tenen ver weg.
  • Reik met je bovenlichaam naar voren.
  • Op een inademing strek je de armen, zodat de borst van de grond komt. Als het beter voor je voelt om de handen wat breder en wat meer naar voren te plaatsen, dan kan dit. Deze variatie zie je vaak bij Yin yoga.
  • Duw de kruin ver van je vandaan. Let op dat de schouders laag blijven.
  • Voel hoe de borst zich helemaal opent en de rug zich strekt.
  • Adem gedurende 15 tot 30 seconden rustig door.
  • Laat de borst op een uitademing langzaam naar de grond zakken en plaats het voorhoofd op de grond.
  • Als het te gevoelig is in je onderrug, houd dan je armen gebogen of houd de onderarmen op de grond.

Video: zo doe je de Cobra

Wil je de Cobra thuis oefenen? De precieze instructies krijg je in deze video. Yogadocent Patrick Vermeulen neemt je stap-voor-stap mee, zodat je de asana veilig en correct kunt uitvoeren.

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 4,25 per maand heb je onbeperkt toegang tot meer dan 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement

Yoga voor beginners

Online training
  • Leer de basis in 14 videolessen
  • Beheers de belangrijkste yogahoudingen
  • Word leniger, ontspannen en kom in balans
bekijk de training
 
Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka