Bevrijdende Houding

Apanasana

De Sanskriet naam voor de Bevrijdende Houding is Apanasana, afgeleid van de woorden Apana (neerwaarts stromende energie) en Asana (houding). Deze houding wordt ook wel eens de Knieën-naar-de-Borsthouding genoemd.

Het effect van de Bevrijdende Houding

Deze houding verdrijft kramp in de rug en is effectief bij menstruatiekrampen. Zoals de naam al doet vermoeden, helpt deze houding om los te laten wat niet langer nodig is en afvalstoffen af te voeren. De Bevrijdende houding stimuleert de buikorganen en biedt verlichting bij een opgeblazen buik en constipatie. Ook op mentaal vlak helpt Apanasana om spanning los te laten: de houding heeft een kalmerend effect op de geest. Keer in deze houding naar binnen en maak contact met de ademhaling. Adem diep in en laat op de uitademing stress en negatieve emoties los.

Hoe doe je de Bevrijdende Houding?

  • Ga met je rug plat op de grond liggen en leg je armen langs het lichaam op de grond.
  • Adem uit en trek je knieën langzaam naar je borst.
  • Adem in en pak dan met je handen het middelste deel van de scheenbenen vast.
  • Druk de onderrug stevig in de grond.
  • Geef je over aan de zwaartekracht en voel hoe de houding spanning verlicht.
  • Blijf zo’n 6 tot 9 ademhalingen in deze houding, of zo lang als prettig voelt.
  • Wil je verder? Kom dan in de Windverdrijvende Houding (Pavanamuktasana): breng je benen richting je borst en je neus naar je knieën. Maak je lichaam zo compact mogelijk. Je hoofd komt van de grond.

De houding aanpassen

Bij rug-, knie- of heupblessures kun je deze houding beter overslaan. Als je nekklachten hebt, houd het hoofd dan op de grond in deze houding. Vraag bij twijfel altijd advies aan een ervaren yogadocent.

Als het niet lukt de schenen vast te houden in deze houding, maak dan gebruik van een yogariem.

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Online training
  • In 10 lessen ontspannen door het leven
  • Leer stresssignalen herkennen
  • Met yoga, meditatie & psychologie
bekijk de training