Voed je innerlijke kind met deze houdingen

  • Leestijd: 6 minuten
  • Yoga Magazine

In yogahoudingen stretch je vaak zo dat de meridianen, energiebanen in het lichaam, worden gestimuleerd. Volgens de Chinese meridianenleer zorg je daarmee ook voor het kind in jezelf. Yogadocent Anoshe Overington van Stillnessinyoga, zelf half-Chinees, geeft trainingen in deze leer. Ze ontwikkelde een serie die je innerlijke kind voedt.

Volgens de Oosterse leer loopt onze levensenergie (qi in het Chinees, prana in het Sanskriet) via meri­dianen, een soort ‘stroomdraden’ in je lijf die verbonden zijn met de organen. Twee energiestromen staan daarbij centraal: een stroom die yin van karakter is en een stroom die yang is. Yin staat voor maan­ of vrouwelijke energie, yang voor zonne­ of mannelijke energie.

‘In het Chinees hebben ze het over een arm­ en een beenyin, en een arm­ en een beenyang,’ zegt Anoshe Overington. ‘In de borst verbinden twee yinmeridianen zich tot een lange yin en in het gezicht twee yangmeridianen tot een lange yang of “combikanaal”. Een voorbeeld: de Yang Ming­meridiaan heeft een yangkarakter en is een combinatie van de dikkedarmmeridiaan, die door de arm loopt, en de maagmeridiaan, die door het been loopt.

Kinderlijke behoeften

Anoshe: ‘In de loop van onze jeugd versterken we de meridianen vanuit bepaalde behoeften. Neem bijvoorbeeld de eerste beweging van een kind: om te kunnen drinken strekt een baby zijn nek in de richting van de tepel van de moeder. Je ziet deze beweging in yoga terug in de Cobra; in de Chinese leer is dat de strekking van de Tai Yin-meridiaan (zie kader). Bij een couveuse- baby, bijvoorbeeld, is sprake van een zwakke Tai Yin. Een couveusebaby kan niet huilen om honger kenbaar te maken, zoals een volgroeide baby. Dit kan zich op latere leeftijd ontwikkelen als een gevoel van schaamte of moeite hebben met de kwetsbaarheid om hulp te vragen. Achteroverbuigingen versterken de Tai Yin.

De Jué Yin- en Shao Yang-meridianen hebben te maken met opgaande bewegingen: van kruipen tot staan. Hoog in de lucht springen – kinderen doen niets liever – is ook zo’n beweging. Het gevoel van vrijheid, jezelf mogen zijn.’

In yogahoudingen kun je de meridianen makkelijk strekken. Als je weet wat jouw ‘zwakke punt’ is en welke meridianen daarbij horen, kun je daar zelf mee aan de slag. Zo kun je het kind in jezelf dat vroeger misschien iets gemist heeft, alsnog liefdevol geven wat het nodig heeft.

De combikanalen

  1. Tai Yang: combinatie van urineblaas- en dunnedarmmeridiaan
  2. Shao Yang: galblaasmeridiaan en drievoudige verwarmer
  3. Yang Ming: maag- en dikkedarmmeridiaan
  4. Tai Yin: meridianen van milt en longen
  5. Shao Yin: nier- en hartmeridiaan
  6. Jué Yin: meridianen van de lever en het hartzakje (pericardium)

Zo oefen je de serie

Houdingen met een yangkarakter zijn in het algemeen krachtige houdingen. Blijf hier 8 ademhalingen aan elke kant. Als je de yangreeks 2 à 3 keer doet, stimuleer je de doorstroming van qi.

Foto’s:

  • Vaste lijn: ligt aan deze kant van het lichaam
  • Stippellijn: ligt aan de andere kant van het lichaam

Yin Krijger

Versterkt/strekt Yang Ming: maag- en dikkedarmmeridiaan

innerlijke kind houdingen

  • Draai in spreidstand naar links.
  • Buig je linkerbeen en strek je rechter.
  • Strek je rechterarm voorwaarts en duw met de handpalm van je af.
  • Strek je linkerarm achterwaarts met de vingers omlaag.
  • Draai met iedere inademing naar de andere kant, en op de uitademing: voel de strekking en duw van je af.
  • Hou de voeten op heupbreedte. Herhaal 8 maal.

De ritmische beweging maakt de houding yang en zorgt ervoor dat de qi goed door het lichaam stroomt. Yang Ming helpt je om ‘nee’ te zeggen.

Kruisboog

innerlijke kind houdingen

Strekt Tai Yin-meridianen van milt en longen

  • Ga op handen en knieën zitten.
  • Breng je rechterbeen gebogen omhoog en pak met de linkerhand de rechtervoet vast.
  • Gebruik indien nodig een riem.
  • Til de knie zo hoog mogelijk op en duw je onderbeen van je af, alsof je een boog spant.

Met een krachtige Tai Yin kun je je vanuit je kwetsbaarheid uiten, zoals een kind dat naar de moeder reikt.

Spreidzit

innerlijke kind houdingen

Strekt Shao Yin nier- en hartmeridiaan

  • Ga zitten met gespreide benen en flex de voeten. Adem in en loop op de uitademing met je handen naar voren, kantel daarbij je bekken voorwaarts.
  • Pak de enkels of grote tenen beet.
  • Je kunt bij deze oefening eventueel op een kussen zitten.

Shao Yin is verbonden met het hart, het gebied waar je ziel huist, je diepste zelf, en onze diepste levensenergie, ‘essentie’, in de nieren.

Staande Balanshouding

innerlijke kind houdingen

Strekt Tai Yang-meridianen van de urineblaas en dunne darm

  • Sta in de Berghouding en focus op een punt voor je.
  • Adem in, til je rechterbeen op en pak met je rechterhand de grote teen van je rechtervoet.
  • Buig zo nodig de knie, of strek je been met behulp van een riem om de voet.
  • Duw op de uitademing de hiel verder van je af terwijl je trekt aan de grote teen.
  • Strek je linkerarm omhoog, met de middel- vinger, wijsvinger en duim op elkaar en de pink en ringvinger gestrekt.

Deze opwaartse beweging geeft richting en versterkt de wilskracht.

Gedraaide Driehoek

innerlijke kind houdingen

Strekt Shao Yang-galblaasmeridiaan en drievoudige verwarmer

  • Ga in spreidstand staan met de handen in de zij.
  • Buig op een uitademing vanuit de heupen met gestrekte rug omlaag.
  • Je kruin gaat richting de grond. Plaats de rechterhand middenvoor tussen de voeten.
  • Strek op een volgende uitademing de linkerarm op en kijk omhoog.
  • Zet op een uitademing je hand weer op de grond en wissel van kant.

Shao Yang ondersteunt opwaartse spiraalbewegingen, als een kind dat om zich heen kijkend de wereld verkent. Op mentaal niveau heeft deze meridiaan te maken met de juiste beslissingen nemen en je daaraan houden.

Gerichte Pijlhouding

innerlijke kind houdingen

Strekt Jué Yin-meridianen van de lever en het hartzakje (pericardium)

  • Sta in spreidstand met de handen op de grond voor je.
  • Buig je rechterknie en loop met je handen naar rechts.
  • Laat je bekken zakken, de rechterhiel mag van de grond komen.
  • Het linkerbeen blijft gestrekt, de voet geflext.
  • Plaats je rechterarm voor de rechterknie en strek de linkerarm.
  • Kom weer naar het midden, wissel van kant.

Jué Yin leert je om onder elke omstandigheid bij jezelf te blijven.

Doe mee op Yogatv

Op Yogatv vind je een serie van Anoshe Overington voor Tai Yin en Yang Ming: In balans met Yin en Yang. Kijk eerst een paar minuten naar de flow voordat je meedoet.

Wil je vaker naar binnen keren en verbinding zoeken met jezelf? Ontdek de verschillende lessen op Yogatv. Hier vind je verschillende meditaties, yogastijlen en -lessen voor meer balans, kracht of ontspanning. Of je nu 5 minuten de tijd hebt, of je matje uitrolt voor een uur – vind jouw bijpassende les op Yogatv. Probeer het nu de eerste 14 dagen gratis.


Training

Yoga voor beginners

Delen via:
15 december 2022 | Laatst gewijzigd op 15 december 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief