Zes Yin houdingen om je meridianen te voeden

  • Leestijd: 5 minuten
  • Yoga by Happinez

Stem je af op je innerlijke behoeften met deze Yin houdingen volgens de Chinese meridianenleer. Zo stimuleer je de energiebanen in je lichaam en daarmee zorg je ook voor het kind in jezelf.

In de Oosterse leer loopt onze levensenergie via meridianen, energiebanen, waarbij er twee centraal staan: de yin en de yang. Oftewel, de maan of vrouwelijke energie (yin) en zonne- of mannelijke energie (yang). Yogadocent Anoshe Overington van Stillnessinyoga, zelf half-Chinees, geeft trainingen in de Chinese meridianenleer. Ze ontwikkelde een serie om af te stemmen op je innerlijk kind.

De yin/yang kanalen

  1. Tai Yang: combinatie van urineblaas- en dunnedarmmeridiaan
  2. Shao Yang: galblaasmeridiaan en drievoudige verwarmer
  3. Yang Ming: maag- en dikkedarmmeridiaan
  4. Tai Yin: meridianen van milt en longen
  5. Shao Yin: nier- en hartmeridiaan
  6. Jué Yin: meridianen van de lever en het hartzakje (pericardium)

Zo oefen je voor het innerlijk kind

Yinhoudingen werken ontspannend, helpen je te voelen. Doe elk van deze poses minimaal 2 minuten, op 70 procent van je kunnen, zo stimuleer je de doorstroming van qi.

Over deze foto’s:

  • Vaste lijn: ligt aan deze kant van het lichaam
  • Stippellijn: ligt aan de andere kant van het lichaam

Swan

Strekt Yang Ming-meridiaan van maag- en dikke darm

  • Ga staan in de Neerwaartse Hond.
  • Plaats op een inademing je linkerknie bij de linkerhand.
  • Strek je rechterbeen naar achteren.
  • Buig dat achterste been.
  • Doe een riem om de rechterschouder en rechtervoet.
  • Blijf minimaal 2 minuten in deze houding.
  • Doe de riem af, kom terug in Neerwaartse Hond en herhaal de houding aan de andere kant.
  • Ga daarna op je buik liggen om even uit te rusten en na te voelen.

Je leert duwen met de handen. Een kind duwt de moeder van zich af en verkent zijn eigen weg.

Saddle Pose

Strekt Tai Yin-meridianen van milt en longen

  • Ga zitten op je knieën en laat je zitvlak tussen je benen op de grond zakken.
  • Leg 1 of 2 bolsters of kussens achter je neer, laat je bovenlichaam achterover zakken en ga op de bolsters liggen.
  • Strek je armen langs je oren, als je dit kunt.
  • Plaats je duimen geflext op de grond of op 2 blokken. Doe dat 1 minuut en leg je armen dan ontspannen naast je neer.
  • Voel liggend op je buik na, ongeveer 1 minuut.

Met een krachtige Tai Yin kun je je vanuit je kwetsbaarheid uiten, zoals een kind dat naar de moeder reikt.

Dragon(fly) Flying Low

Strekt Shao Yin-meridianen van hart en nieren

  • Ga zitten op handen en knieën in de Kathouding.
  • Plaats je rechtervoet tussen je handen. Je staat nu in een lage lunge.
  • Plaats de rechterhand naast de linker, aan de binnenkant van je rechtervoet (stap 1).
  • Breng de ellebogen naar de grond (stap 2), spreid de armen wijd uit en rust op je kin (stap 3).
  • Plaats na 1,5 minuut je handen onder je schouders en duw jezelf op een inademing op.
  • Voel na in de Kindhouding.
  • Herhaal aan de andere kant.

Heupopener die doorwerkt op de nier-energie. Volgens de oosterse leer ligt hier onze basisenergie opgeslagen.

Beenstrekker met riem

Strekt Tai Yang-meridianen van urineblaas en dunne darm

  • Ga liggen op je rug en strek je rechterbeen op.
  • Breng een riem over de voetzool en onder je schedel.
  • Laat je hoofd zwaar in de riem hangen, zodat de achterkant van je been goed strekt.
  • Kom uit de houding door eerst de riem van het hoofd te halen en dan van de voet.
  • Leg je rechterbeen neer en voel even na.
  • Doe de houding nu met het linkerbeen omhoog.

Deze intensieve strekking helpt je te leren loslaten en helderheid te voelen.

Flankstrekking

Strekt Shao Yang-galblaasmeridiaan en drievoudige verwarmer

  • Ga zitten en leg een bolster haaks tegen je linkerheup.
  • Vouw je rechterbeen naar achteren, de linkervoet is in lijn met de rechterknie.
  • Drapeer je linkerflank over de bolster.
  • Rust met je linkeroor op je linkerbovenarm.
  • Leg op een inademing je rechterhand op je linkerhand.
  • Kom uit de houding door je rechterhand naast de bolster te zetten en je op te duwen.
  • Herhaal aan de andere kant.

Deze meridiaan is verbonden met de galblaas, ook wel de ‘baggeraar’ genoemd. Hij maakt de weg vrij om je eigen pad te kunnen volgen.

Koeienkop tegen de muur

Strekt Jué Yin-meridianen van de lever en het hartzakje (pericardium)

  • Lig op de grond met je zitbotten tegen de muur, strek je benen omhoog.
  • Pak met je linkerhand je rechtervoet, breng de knie tegen de muur en plaats de voet bij je linkerbil.
  • Breng je linkerbeen over je rechterknie.
  • Strek je armen langs je oren, flex je middelvingers.
  • Hiermee stimuleer je de meridiaan van het hartzakje.
  • Hou je handen 1 minuut in deze positie, laat ze daarna op de grond rusten.

Jué Yin helpt je indrukken te verwerken en verbindt je met het authentieke kind in jezelf.

De complete serie voor het innerlijk kind

Blijf je graag in balans? Lees dan deze blog over de Yang houdingen om het innerlijk kind in jou te voeden. Daarin vertellen we ook wat meer over de Chinese meridianenleer. Daarnaast vind je op Yoga by Happinez vind je een serie van Anoshe Overington voor Tai Yin en Yang Ming: In balans met Yin en Yang. Kijk eerst een paar minuten naar de flow voordat je meedoet.


Training

Yoga voor beginners

Delen via:
17 januari 2023 | Laatst gewijzigd op 20 januari 2023

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief