Spierspanning loslaten met Yin en Yang yoga

Kun je stijve nek- en rugspieren beter losmaken door lang in een houding te blijven of met dynamische oefeningen? Yogadocente Saskia Grootegoed vertelt over de werking van Yin en Yang yoga en hoe je deze tegengestelde krachten tijdens je yogabeoefening in balans brengt.

In Yin yoga maak je, in tegenstelling tot bij andere vormen van yoga, in vooroverbuigingen zoals de Diamanthouding je rug expres rond. Hiermee breng je het bindweefsel op rek. Je hoofd laat je ontspannen hangen. Dit kan echter zorgen voor spanning in de nek, vooral als je wat minder ver naar voren kunt buigen, terwijl naar voren buigen bij deze Diamanthouding wel “de bedoeling” is. Merk je dat je nek pijn gaat doen, leg dan altijd een blok of een kussen onder je hoofd zodat je nek goed kan ontspannen.

Yin yogadocente Yvonne Coppens legt het als volgt uit: “Omdat je in Yin yoga langer in houdingen blijft, is het belangrijk dat je goed kunt ontspannen. De adem is te allen tijde je grensbewaker. Een zachte, natuurlijke adem ondersteunt het lichaam. Zodra je merkt dat de adem moeilijker gaat, stokt, schokt, dan heb je een grens bereikt. Pas op zo’n moment de houding aan. Op deze manier leidt je lichaam je vanzelf naar de houding die op dat moment goed voor je is.”

Yin versus Yang yoga

Yin yoga werkt op een andere manier dan meer actieve vormen van yoga. Bij Yin ligt de nadruk op het zelfherstellend vermogen van het lichaam. Door de diepe ontspanning en de langere duur van de houdingen wordt het bindweefsel intensief opgerekt. Hierdoor maakt het bindweefsel het stofje hyaluronzuur aan, dat ervoor zorgt dat er meer vocht kan worden opgenomen en het lichaam soepeler wordt. Maar bovenal is Yin yoga een meer naar binnen gerichte vorm van yoga, die de nadruk legt op loslaten en ontspannen in plaats van op actief zijn en presteren.

Taoïsme

De principes van yin en yang zijn afkomstig uit het taoïsme, een oosterse filosofie die nauw verbonden is met de elementen in de natuur. Yin heeft volgens het taoïsme een verkoelend effect, terwijl yang juist verwarmend is. De meer actieve vormen van yoga zijn dus yang, zoals Vinyasa yoga, waarbij het lichaam flink wordt opgewarmd. Yang staat verder voor verandering, kracht en actie. Bij yoga die meer yang is, werk je op het niveau van de spieren in plaats van het bindweefsel.

Het beste van beide

Bij een stijve nek kun je de spieren van je nek losmaken door je hoofd naar beide kanten te bewegen. Je stretcht zo de nekspieren – een yang-aanpak, dus. Breng je nek ook schuin naar voren en draai rondjes met je hoofd, zodat alle nekspieren aan bod komen. Je kunt de oefening aanvullen met een yin-variant, zoals de Diamant- houding met een ondersteuning voor je hoofd.

Zo activeer je zowel de spieren als het bindweefsel en breng je yin en yang in balans.’

Illustratie: Ingrid Bockting

Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Online training
  • In 10 lessen ontspannen door het leven
  • Leer stresssignalen herkennen
  • Met yoga, meditatie & psychologie
bekijk de training
 

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief