Sluit jezelf even af: oefeningen voor innerlijke focus

  • Leestijd: 2 minuten
  • Jasmijn Demmer

De ontelbare beelden en geluiden die dagelijks op ons af komen zetten onze binnenwereld continu in beweging. Ook geuren, gevoelens en smaken laten een indruk achter. In yoga worden dit vritti’s (wervelingen van energie) genoemd. Hoe meer indrukken we binnenkrijgen, hoe meer energie ons brein nodig heeft om deze te verwerken. Met deze oefeningen sluit je je even helemaal af.

Het is niet zo gek dat als je je ogen sluit om te mediteren, je hoofd niet direct leeg is. Pratyahara – de vijfde stap van het achtvoudige pad – betekent letterlijk het terugtrekken van de zintuigen uit de corresponderende objecten. In pratyahara sluiten we de zintuigen tijdelijk af, zodat onze geest minder indrukken te verwerken krijgt en je je beter kunt concentreren. In de oude yogateksten staan niet veel concrete oefeningen voor de beoefening van pratyahara beschreven. De verstilling ontstaat namelijk als vanzelf door regelmatig de andere stappen van het yogapad te beoefenen. De geest wordt automatisch rustiger en de aandacht keert meer naar binnen.

Oefeningen om af te sluiten

De Zoemende Bij (Brahmari)

Met de Zoemende Bij ben je eventjes helemaal van de wereld. En het leuke is: je kunt ‘m overal doen. Misschien kijken je reisgenoten, collega’s of familieleden je een beetje verbaasd op als je ineens begint te zoemen, maar ach – als jij hierdoor maar lekker ontspannen blijft.

oefeningen innerlijke focus

Kom in kleermakerszit. Met je duimen sluit je losjes je oren, met je wijsvingers je ogen, met je middelvingers je neusga­ten, je ringvingers liggen op je bovenlip, je pinken op je kin. Adem in door de neus en adem neuriënd uit, waarbij je een regelmatige toon laat horen als van een bij. Gebruik de adem van tevredenheid: rustgevend en helend.

De Omgekeerde Ploeg (Karna Pidasana)

Laat vanuit de Kaarshouding je benen gestrekt over je hoofd richting de grond zakken zodat je voeten achter je kruin komen. Buig de benen en plaats de knieën naast de oren. Zoek de ademruimte in de houding. Bevordert de spijsvertering en houdt het bekkengebied soepel.

oefeningen innerlijke focus

Sluit met je knieën je oren af. Als je ook nog je ogen dichtdoet, bestaat de buitenwereld even helemaal niet meer.

Training

De kracht van ademen


 

Delen via:
12 oktober 2022 | Laatst gewijzigd op 12 oktober 2022

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief