Het verhaal achter Dandasana: support jezelf

  • Leestijd: 4 minuten
  • Irina Verwer

‘Zet eerst zelf een zuurstofmasker op voordat u anderen helpt.’ De veiligheidsinstructie uit het vliegtuig en Dandasana hebben opvallend veel met elkaar gemeen. Het verhaal en de moraal achter de houding lees je hier.

dandasana

Lang voordat de god Krishna op het beroemde slagveld uit de Bhagavad Gita terechtkwam, woonde hij in Vrindavan en was koeherder – net als zijn adoptievader Nanda en vrijwel alle inwoners van het toen nog kleine dorp. Krishna hield van zijn dorp, van de bossen en bergen eromheen en hij genoot ervan om zijn koeien door deze prachtige omgeving te leiden.

Nanda hield ook van de groene omgeving waar ze woonden en van de dieren die hij er liet grazen. Op een zonnige ochtend besloot hij met de andere herders een ritueel uit te voeren om de god Indra te eren. Indra is de god van regen en onweer, en – zo redeneerde Nanda – dus ook van vruchtbaarheid en van voedsel voor het vee. Als het niet regent verandert uiteindelijk zelfs het groenste bos in een dor en doods landschap.

Zodra Krishna doorhad wat zijn vader en de herders van plan waren, zei hij het er niet mee eens te zijn. Hij argumenteerde dat ze geen boeren waren en dat het daarom niet Indra was die geëerd moest worden, maar de koeien zelf, de bossen die verkoeling brachten en de bergen waar de dieren konden grazen. “Laten we Indra vergeten en in plaats daarvan onze rituelen uitvoeren bij de berg Govardhan. Dat is onze hoogste dharma, onze spirituele plicht.”
Nanda en de herders konden niet anders dan het hiermee eens zijn, en zo vertrokken ze met hun bloemen en voedsel naar de berg Govardhan.

Tot de knieën in het water

Uiteraard was Indra niet blij met deze beslissing. Sterker nog, hij was woedend! Hij riep direct zijn favoriete wolken bij zich en gaf hen de opdracht naar de berg Govardhan te trekken en daar voor de hevigste regenbui sinds tijden te zorgen.

Zo kwam het dat de koeien al gauw tot hun knieën in het water stonden en zelfs de huizen geen beschutting meer boden – de regen stroomde dwars door de daken naar binnen. Gelukkig greep Krishna in: hij tilde de berg Govardhan op en hield deze, balancerend op zijn pink, in de lucht, zodat de koeien en de herders onder de berg konden schuilen. De bewoners van Vrindavan hielpen Krishna de berg in de lucht te houden door hun eigen danda (staf of wandelstok) als ondersteuning onder de berg te plaatsen.

Zeven dagen en zeven nachten lang liet Indra de regen neerdalen op de berg, maar nog geen druppel bereikte de bewoners van Vrindavan. De liefdevolle steun die de bewoners van Vrindavan aan Krishna gaven in deze periode maakte zo veel indruk op Indra dat hij uiteindelijk besloot zijn wolken terug trekken. De zon brak door en algauw was de omgeving groener dan ooit.

Sterk als een stok

Dandasana is de houding die naar dit verhaal vernoemd is. In deze asana neem je de statische vorm van een staf of wandelstok aan: rechtop zittend met je handen als steun naast je op de grond.
Zowel de armen als de wervelkolom verwijzen in deze houding naar de danda: zonder één van beide stort de houding in.

Dandasana herinnert je eraan dat steun ontvangen en geven van levensbelang is, zoals het verhaal over Indra en Krishna illustreert: zonder steun van Krishna zouden de bewoners van Vrindavan de stortbui niet overleven en zonder op hun beurt steun aan Krishna te bieden zou Indra niet zo onder de indruk geweest zijn dat hij de regen liet stoppen.

Stabilteit en tevredenheid

De danda in Dandasana staat daarnaast voor je yogapractice. Wanneer je regelmatig oefent, zal je practice je steeds meer steun bieden en zal je steeds beter gaan voelen wat je verder nog kunt doen (of laten) om jezelf beter te ondersteunen. Wanneer het je lukt om steun te vinden in je yogapractice kun je de kalmte, stabiliteit en tevredenheid die je daardoor ervaart vervolgens de basis laten zijn van de steun die je anderen biedt. Zo herinnert Dandasana je eraan dat wat in de veiligheidsinstructies in het vliegtuig benoemd wordt ook buiten het vliegtuig van belang is: je kunt alleen voor anderen zorgen als je ook voor jezelf zorgt – en kunt laten zorgen.

Stap voor stap

Oefenen? Zo kom je in Dandasana:

  • Zit met gestrekte benen op je mat. Zorg ervoor dat je benen actief zijn: de knieschijven opgetrokken, de voeten geflext.
  • Hou lengte in je wervelkolom en plaats je handen naast je op de grond.
  • Duw je handen omlaag, terwijl je je borst optilt en doorademt.
  • Blijf ongeveer een minuut in deze houding.

Verder oefenen met Dandasana? Op Yogatv vind je een handige how to video.

Beeld: Christine Hewitt

Delen via:
17 maart 2021
Pre-teacher training

Yoga pre-teacher training

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief