Cathy overwon borstkanker, haar waardevolle lessen geeft ze nu door

  • Leestijd: 4 minuten
  • Elsa Govaarts

Een ontsteking in haar oksel, een zichtbaar bloedvat onder haar borst en intense vermoeidheid. Achteraf gezien signalen die de borstkanker van Cathy Samé Lottin aankondigde. ‘Ik koos voor het beste van beide werelden. Ik onderging mijn behandelingen én verdiepte me in een gezonde levensstijl, gebruikte de heilzame kracht van yoga en luisterde naar mijn lichaam.’ Met ons deelt ze waardevolle tips over haar herstelproces.

borstkanker

Zo puur mogelijk

Cathy gaf zich niet zonder slag of stoot over aan de medische weg. Maar haar tumor was zo hardnekkig dat ze geen andere keus had. Ze besloot voor het beste van beide werelden te gaan en verdiepte zich naast haar behandelingen in een gezonde levensstijl. Ze koos voor pure voeding en gaf haar lichaam wat het nodig had: veel groenten en fruit, geen suikers, geen lactose en geen gluten. Ook ontdekte ze dat alles wat op je huid komt binnen 30 seconden wordt opgenomen in je bloedbaan. Daarom stapte ze over op zo zuiver mogelijke producten en maakte ze haar eigen oliën. Zelfs haar omgeving ‘schoonde ze op’, ze hield alleen contact met mensen die haar dierbaar waren. Alles zo puur mogelijk. En yoga? Dat hielp haar door de behandelingen, ziekenhuisbezoeken en slapeloze nachten heen. Deze 5 tips wil ze aan anderen meegeven.

  1. Yin yoga voor een sterke borst

Tijdens haar borstkankerreis, zoals ze de periode noemt, heeft Cathy veel steun gehad aan yoga. ‘Als oefentherapeut had ik al ruim 12 jaar ervaring met oefeningen om het lichaam sterk en flexibel te houden en ik had veel kennis van verschillende yogavormen. Na mijn behandelingen deed ik vaak yin yoga en als ik vermoeid was deed ik een serie oefeningen in bed. Artsen zijn nog steeds verbaasd dat mijn armen zo sterk zijn en dat ik geen last heb van oedeem.’

Deze serie deed Cathy regelmatig vanuit bed.

  1. Vuurademhaling voor meer rust

Ademhalingsoefeningen helpen je om uit je hoofd te komen. Wanneer Cathy angst voelde deed ze de Vuurademhaling. ‘Ik maakte honderd herhalingen, waardoor mijn adrenalineniveau steeg en er meer zuurstof naar mijn hersenen ging. Na de oefening was ik rustig en kon ik makkelijk in slaap komen. Zelf proberen? Zo doe je de Vuurademhaling.

  1. Hartcoherentie voor een hoge frequentie

Voor, tijdens en na een behandeling, onderzoek of operatie deed Cathy een hartcoherentie oefening. Cathy: ‘Ziekenhuizen hebben een lage frequentie, een frequentie van angst, verdriet en pijn. Om die frequentie te verhogen richt je je op het gebied rondom je hart en vertraag je je ademhaling door zes seconden in te ademen en zes seconden uit te ademen. Stuur liefde en compassie naar de ruimte of naar de mensen die jou behandelen. Dat heeft mij geholpen om tijdens de moeilijkste en pijnlijkste momenten altijd weer terug te komen bij vertrouwen. Hoe moeilijk dat soms ook was.’

  1. Mantra’s en affirmaties voor positiviteit

Ook mantra’s en affirmaties helpen om jezelf te voeden met positiviteit. Cathy: ‘Ik heb voor mezelf een hele serie affirmaties opgenomen. Krachtige zinnen die mij ondersteunden en mij een goed gevoel gaven. En ik heb veel naar de affirmaties van Louise Hay geluisterd. Als ik ging lopen, voordat ik naar bed ging of als ik niet kon slapen.’ Ook muziek in de vorm van krachtige mantra’s kunnen je ondersteunen. Een selectie van nummers vind je hier.

  1. Visualisatie voor een gezonde toekomst

Om een positieve mindset en frequentie te stimuleren kun je een goede afloop visualiseren. Cathy: ‘Op een gegeven moment heb ik meerdere tekeningen gemaakt van hoe ik mezelf op dat moment zag en hoe ik mezelf in de toekomst zag. Dat laatste beeld bleef ik herhalen in mijn hoofd en tijdens meditaties. Ik zag mezelf rennend op een strand blakend van gezondheid.’

Het is jouw reis

Inmiddels is Cathy genezen en haalt ze uit haar borstkankerreis waardevolle lessen die haar nu nog helpen in het dagelijks leven. Als ze één les mag meegeven aan borstkanjers, zoals ze vrouwen met borstkanker noemt, dan is het: ‘Kijk verder dan wat zich aandient, er is meer mogelijk dan wat één dokter je vertelt. Wees mondig, luister naar je lichaam en doe onderzoek. Het is jouw reis.’

Meer weten van Cathy? Meer informatie vind je op newwaves.nl of volg haar via Instagram.


Delen via:
7 oktober 2020 | Laatst gewijzigd op 8 oktober 2020
Pre-teacher training

Yin pre-teacher training

Yin yogadocent worden of je persoonlijke yin practice verdiepen? Dat kan met deze unieke online pre-teacher cursus. In 9 weken...

0 reacties


Schrijf je nu in voor de yoga nieuwsbrief