5x ontspannen met yoga op kantoor

Stress op je werk? Dit leidt soms tot stijve nekspieren en RSI-klachten. Misschien heb je te verkrampt die mails zitten tikken of teveel hooi op je vork genomen. Hoog tijd om te ontspannen met yoga op kantoor. Deze vijf oefeningen kun je namelijk gewoon uitvoeren op je bureaustoel!

Yoga op kantoor

Yoga en het bedrijfsleven, past dat wel bij elkaar? Thema´s als ‘naar binnen keren’, compassie en bewust waarnemen lijken op gespannen voet te staan met deadlines, hard werken en geld verdienen. Toch is het hard nodig. Want volgens de Wereld Gezondheids Organisatie krijgt 25 procent van alle werknemersergens in zijn werkende leven te maken met mentale gezondheidsproblemen, veroorzaakt door stress op de werkvloer. Met burn-out klachten, depressieve gevoelens, pijn in schouder, nek en lage rug, rsi en hart- en vaatziekten. Stress is de grootste veroorzaker van ziekteverzuim en langdurige arbeidsongeschiktheid.

Lichaam, geest & hart 

Bij Yoga in Company proberen we een verbinding te leggen tussen yogahoudingen, meditatie en hartcoherentie. Oftewel het lichaam, de geest en het hart. Dit laatste doen we altijd aan het einde van de les, via een training in hartcoherentie. Deze methode is een jaar of twintig geleden ontwikkeld door het beroemde Heartmath instituut in de Verenigde Staten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze training zeer effectief is bij de aanpak van zowel acute als chronische stress. Zie hieronder een oefening die je zelf kunt doen. Gewoon, op je bureaustoel achter je computer.

  • Meditatie en hartcoherentie

Ga rechtop in je stoel zitten. Breng je aandacht naar je ademhaling. Observeer gedachten en gewaarwordingen die voorbij komen, laat deze bewust los en keer terug naar je adem. Doe dit twee minuten. Begin vervolgens dieper en krachtiger in- en uit te ademen: vijf tellen in en vijf tellen uit. Visualiseer hoe je adem door je hart naar binnen en naar buiten stroomt. Terwijl je dit geconcentreerd doet, focus je op een positieve, liefdevolle, dierbare herinnering. Je roept een gevoel van blijdschap, hoop en liefde op. En je voelt het in iedere vezel van je lichaam. Na nog eens drie minuten doe je je ogen weer open.

  • Draaiing van de ruggengraat

Ga rechtop in je stoel zitten. Pak met je rechterhand de linkerarmleuning van je stoel vast. Je linkerhand breng je naar de rugleuning. Kom rechtop zitten en draai op een uitademing naar links. Je kijkt over je linkerschouder. Blijf hier voor drie ademhalingen. Daarna kom je rustig terug naar het midden. Doe vervolgens de andere kant.

  • Nekdraaiing

Ga rechtop in je stoel zitten. Op een uitademing breng je je hoofd langzaam naar beneden, je kin in de richting van je borstbeen. Op een inademing draai je langzaam je hoofd je rechterschouder. Voor drie ademhalingen blijf je hier. Eventueel breng je je rechterhand op je linkeroor om de strekking nog iets intenser te maken. Op een volgende uitademing breng je gecontroleerd je kin terug naar je borstbeen, en op een inademing draai je je hoofd naar je linkerschouder. Na drie ademhalingen breng je je kin terug naar je borstbeen, en op een inademing breng je je hoofd langzaam weer omhoog.

  • Rotatie van de schouderkop

Ga rechtop je in stoel zitten. Plaats de vingers van beide handen op beide schouders, je ellebogen wijzen opzij. Draai dan grote cirkels met beide ellebogen. Naar voren, omhoog, naar achteren en naar beneden. Herhaal dit drie keer en maak dan cirkels in tegenovergestelde beweging. Ook drie rondes.

  • Strekking van armen en bovenlichaam

Ga rechtop in je stoel zitten. Verstrengel je vingers in elkaar, breng de rug van beide handen naar je borstbeen. Op een uitademing strek je beide armen naar voren. Ontspan je schouders. Blijf hier voor drie ademhalingen. Op een volgende inademing strek je beide armen, vingers blijven ineengestrengeld, omhoog. Op een uitademing breng je beide armen naar links en houd je rechterbil op de stoel. Blijf hier voor drie ademhalingen. Op een inademing breng je beide armen omhoog. Op een uitademing breng je beide armen naar rechts, houd je linkerbil op de stoel. Blijf hier voor drieademhalingen. Op een volgende inademing breng je armen terug omhoog. En op een uitademing haal je vingers uit elkaar, en breng je armen zijwaarts naar beneden.


Anti-stress met yoga,
meditatie en mindfulness

Online training
  • In 10 lessen ontspannen door het leven
  • Leer stresssignalen herkennen
  • Met yoga, meditatie & psychologie
bekijk de training
 

REAGEER

Leer alles over Ayurveda op Sri Lanka