Je bent hier: Home / Oefeningen / De Tang / Zittende Vooroverbuiging

houding

De Tang / Zittende Vooroverbuiging

Paschimottanasana

Het effect van De Tang ( Paschimottanasana)


De Tang ( Paschimottanasana) zorgt voor een kalme geest en intense strekking bij de hamstrings. De zittende vooroverbuiging verbetert ook de doorbloeding van de ruggengraat. Het bekken krijgt extra bloed en stimuleert daarmee de seksuele vitaliteit en gezondheid van het voortplantingsorgaan. Kneedt de buik en ingewanden en bevordert daarmee de spijsvertering.

Het Sanskriet woord Paschimottanasana betekent letterlijk: intense strekking van het Westen. Pashima = het Westen en uttana = intense strekking.

Zo kom je in De Tang (Paschimottanasana)

  • Begin zittend op de grond, vanuit de Stokhouding (Dandasana): je benen naar voren, je rug kaarsrecht.
  • Strek op een inademing je armen op.
  • Uitademend kom je met rechte rug naar voren.
  • Houd je benen gestrekt en pak je tenen beet, of leg je handen naast je benen op de grond.
  • Op elke uitademing beweeg je je buik verder in de richting van je bovenbenen. Forceer dit niet, want dan buig je de ruggengraat, terwijl je je romp juist zo recht mogelijk moet houden.
  • Voel hoe je op elke uitademing nog iets verder naar voren komt; een weldadige massage van de buikorganen.
  • Doe deze oefening ongeveer twee minuten.
  • Op een inademing kom je met gestrekte rug weer op.

 

Wanneer moet je De Tang aanpassen of ermee oppassen?

Pas op bij rugblessures. Dan alleen uitvoeren met een ervaren docent erbij.

Bij stijfheid kun je een opgevouwen dekentje onder de billen plaatsen, dat helpt het bekken beter kantelen. Bij meer stijfheid kan er een opgerolde deken of een bolster onder de knieën worden geplaatst.

 

 

Yogales waar en wanneer je maar wilt met Yogatv

Al vanaf € 3,50 per maand heb je onbeperkt toegang tot bijna 200 online yogalessen van de beste (inter)nationale docenten.

Neem een abonnement